S
sponken: [citat] Ja, tyvärr... Förhoppningsvis så kommer inte allt vatten på samma gång...
2 svar · 1,5k läst
E
el_richard: eternit taket kan du ju riva själv.... Så slipper du ta dit sanerigs killar.... Så länge inte plattorna går sönder så är det ingen fara...
5 svar · 6,5k läst
S
Skeppars5: Om det är av intresse, så lade jag Icopal för att jag blev tipsad om att de håller bra. Jag lade rullorna (förlimmade i ena kanten) vertikalt på ett traditionellt lutande tak. Vertikalt för att det då lär vara mindre risk för att pappen bildar "påsar" då den töjer i solskenet. Eftersom jag lade nytt tak, så var det viktigt att fort få ut en takpapp. I framtiden (om ca 20 år)
1 svar · 5,3k läst
L
lillalillajag: Åhhh man tackar för det lilla:-) Nu vet vi iaf vilken taktyp vi har:-)
2 svar · 1,8k läst
·
D
detkliarifingrarna: Hej! Har precis köpt lägenhet, och på köpet fick jag vinden. Denna vill jag göra sovloft av, och nu har jag följande problem: Som det framgår av bilden så är det inga självbärande takstolar, vilket ju jag vill ha för att kunna utnyttja vinden så mycket som möjligt. Hur bygger jag om dem? De första två snedsträvorna från mitten av takstolen räknat är de jag vill ta bort. Har
0 svar · 5,3k läst
·
S
spikers_corner: Ett urval på tillverkare finns här Alla takstolar och takstol leverantörer
2 svar · 4,7k läst
T
tartan: En fördel med att använda samma dimension i både strö och bärläkt är att spillet blir betydligt mindre med en sort. Mät upp takets längd och plocka ut lämpliga längder till bärläkten så är det bara att ta resten till ströläkt. Den kan du ju skarva lite hur som helst. 19 mm läkten finns för att det är minsta kravet från tillverkarna av takpannor, både tegel och betong, för
2 svar · 8,4k läst
L
Leaff: [citat] Har beslutat mig för att "renovera" det gamla taket med nya (beg) takpannor & ICOPAL tätningsmassa ;) (på pappen)
3 svar · 4,8k läst
S
Sara_B: Ja... kanske ska fundera en gång till... Fast det här handlar ju om taket på en öppen veranda (det kanske inte framgick) - hade det varit ett tak ovanpå ett bostadsutrymme hade jag inte ens funderat på att göra det själv. Skulle något gå snett pajar vi taket på förstukvisten, inget mer. Men jag ska tänka på det en gång till.
13 svar · 19,9k läst
L
Leaff: Ska renovera taket lite, byta ut ett antal pannor. Dock så har jag ett antar nockpannor som är kass, och jag hittar inge beg av samma sort. Funderar därför på att byta ut alla nockpannor. Är det bara att göra rakt av eller ska man tänka på ngt? Passform, etc? Har ett 45gradigt tak. Om det funkar så köper jag bara en uppsättning beg nockpannor och monterar med bruk & spik. Synpunkter?
0 svar · 4,9k läst
S
skyddkungen: Ønsker å meddele info for dere som lurer på hvilken takpannefarge en skal velge. Hvilken farge passer til huset ditt kan bestemmes av mange saker: Farg på yttervegg, vinduskarmer, nabohus, kultur, natur, personliga preferanser ++. Hittat et fint verktyg: Skarpnes --> Klikka inn på Testhus Enklare og få en förestälning av hur huset kommer til å se ut!
0 svar · 4,1k läst
M
mares: Ja det är möjligt. Jag har dock en fundering om man kan behålla det befintliga taket där jag inte lyfter. Genom att lyfta hela måste jag såga bort alla takstolar. JAg spekulerade i att detta skulle bli dyrare.. Måtten som anges i den andra bilden utgår jag från den maxiamal bygghöjden enligt detaljplanen. JAg skall givet vis kolla upp alla alternativ.. Tack för dit svar Johan
2 svar · 9,7k läst
·
Mattias L.
Mattias L.: [citat] Nu kan du väl inte mena allvar? Du har köpt ett nytt hus för ett par miljoner och när det snöar ska du upp på vinden och skotta snö? Så kan det väl ändå inte vara?
31 svar · 23,2k läst
·
Consensus
Consensus: Dina problem har säkerligen med en kallnad murstock samt tilläggsisoleringen att göra. Jag skulle fokusera på en ny ångspärr samt bättre (forcerad) ventilation i bostaden så att du skapar undertryck i bostadsdelen. Tag de lugnt med isoleringen, du vill ju helst att vinden håller ett par grader högre temp än ute. Ångspärr kan vara trixigt eftersom även väggar måste åtgärdas om
3 svar · 4,0k läst
E
esox71: Tack :). Då kör jag på!
2 svar · 3,6k läst
M
man79: ok tackar för svaren...jag ska sätta upp nya takstolar på befintlig byggnad så jag tänker helt enkelt "kopiera" de nuvarande takstolarna, vilket finns på ritning dessutom :)
4 svar · 25,4k läst
H
Håkan.E: mmm...jorå det blir väl upp å riskera hälsan på taket :)...hare gott i vårvädret
4 svar · 3,9k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Att hitta rätt medel och använda det på rätt sätt är säkerligen inte så lätt eller självklart som man kan tro och att det inte är speciellt nyttigt att få i sig håller jag med om.
13 svar · 6,3k läst
·
¤ akila ¤
¤ akila ¤: Så det är alltså inte omöjligt att bli av med dom på ett smidigt sätt?! Får ta en ordentlig koll på taket när det börjar närma sig. Tackar för svaren!
5 svar · 15,1k läst
·
B
Beppo: Jag var upp och kröp på min vind idag eftersom besiktningsmannen vi använde när vi köpte huset för 1,5år sedan sade att vi hade problem med fukten där upp och att vi måste göra något åt ventilationen. Nu har vi isolerat kattvindarna och gjort riktiga luftspalter som går från takfoten och uppåt. Men jag beslutade mig för att krypa runt lite där uppe och kolla hur det ser ut.
0 svar · 3,8k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: [citat] Menar du en sån? [bild] http://www.benders.se/Tak/produkter/fargval.asp?id=0782 Närmsta brädgård tar hem en sån åt dig eller prata med en plåtslagare! Har en sån lucka längst upp: [bild]
2 svar · 10,1k läst
F
Frippen: Jo det handlar väl till stor del hur stor respekt man har för höjder (läs höjdrädd). Att bara ta första steget från stegen mot väggen upp på läkt efter att ha flyttat tunga betongpannor 8 m upp i luften får mig att rysa. Just nu har vi en panna som kanat ner längst ut på kortsidan vilket gör att det känns ännu otryggare. Tror en stege att gå ner på från nock iallafall hade
5 svar · 6,7k läst
J
jon_h: Jo, det är det säkert. Det var bara en fundering.
13 svar · 8,1k läst
jon
jon: Har precis köpt ett hus med liknande lösning. Min besikningsman sa att det inte var så farligt att spånet ligger mot innertaket eftersom spånet är organiskt. Det hade varit en annan sak om det var annan isolering som låg an mot taket.
1 svar · 9,3k läst
·
S
Seevers: [citat] Hmm, huset är förstort för att det skulle bli praktiskt. Sen skulle jag gissa att efter ett tag skulle presseningen blåsa bort?! Men ett billigt temporärt plasttak kan vara något.
5 svar · 2,1k läst
J
johanjakob: tack för bilderna, jag ska höra med någon snickare som får komma och kolla om det går att göra som du gjort...
4 svar · 5,4k läst
·
F
Farzan: Nej, glastak har jag inte funderat på men det var ingen dum idé. Jag behöver nog fundera på hur man skulle göra "inramningen" för att det ska smälta in på ett bra sätt - men hur som helst lär det knappast passa in sämre än plasttaket! Kanske dyrt, dock?
2 svar · 5,6k läst
A
annse71: Vi bor i ett hus med valmat tak som vi funderar på att höja en våning över en del av huset. För att förenkla höjningen har vi funderat på att bygga bort kinavipparna på vårt valmade tak över den del som förblir lågdel. Ytan är ca 60 m² och frågan är nu, är arbetsinsatsen enorm, eller gör man detta relativt enkelt själv. Uppskattning på kostnad för detta vore också bra att
0 svar · 2,1k läst
R
rahkko: [citat] Plåten på byggmax svänger ganska mycket i kvalité, första plåten kan vara bra, medan nästa plåt skulle ha hamnat i kontainern i plannjas tillverkning. Skulle jag rekommendera en bra pannplåt så är de ju Plannjas Royal 500.
1 svar · 5,4k läst
R
rahkko: [citat] Problemet med Clix är väl att hållbarheten inte är så bra som man kan tro, eftersom falserna bara är enkelfalsade, så de är ju avsevärt mycket större risk att de blir läckage. En plåtleverantör som jag pratade med jämförde Clix med gamla takpannor. En rekommendation är ju en vanlig bandtäckning, dyrt(?), prisvärt skulle jag säga med tanke på livslängden.
11 svar · 6,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.