5 563 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Underlag för ny takplåt.
Jag håller på att bygga garage och ska lägga takplåt.
Jag hade tänkt såhär:
*Takstol
*Någon form av duk
*Läkt 45*70
*Plåt
Det var också vad killen på bygghandeln tyckte. Men han ville att jag skulle köpa en duk som hette miratec. Problemet är bara att den kostar 54:-/m2. Lite dyrt tyckte jag.
Är det sån man "måste" ha?
/Magnus
Jag hade tänkt såhär:
*Takstol
*Någon form av duk
*Läkt 45*70
*Plåt
Det var också vad killen på bygghandeln tyckte. Men han ville att jag skulle köpa en duk som hette miratec. Problemet är bara att den kostar 54:-/m2. Lite dyrt tyckte jag.
Är det sån man "måste" ha?
/Magnus
Du kan köra en yap 2200 (underlagspapp) kostar 25 kr/kvm på byggmax.
Du kan inte lägga YAP2200 i den konstruktion du beskriver.
Pappen förutsätter ett slätt och hårt underlag, t.ex. råspont eller plyfa..
I din konstruktion bör det vara en duk som tar kondensen och då är t.ex. Miratec ett bra val. Finns dock billigare varianter men vad de heter vet jag inte riktigt. Vi köpte från Svenssons Plåt i Hol när vi byggde en manege nyligen.. Kommer inte ihåg exakt vad vi betalade men har för mig att det var 10-20kr/kvm för någon slags kondensskydd/duk..
Miratec är ju ett "riktigt" undertak så därav priset.
Pappen förutsätter ett slätt och hårt underlag, t.ex. råspont eller plyfa..
I din konstruktion bör det vara en duk som tar kondensen och då är t.ex. Miratec ett bra val. Finns dock billigare varianter men vad de heter vet jag inte riktigt. Vi köpte från Svenssons Plåt i Hol när vi byggde en manege nyligen.. Kommer inte ihåg exakt vad vi betalade men har för mig att det var 10-20kr/kvm för någon slags kondensskydd/duk..
Miratec är ju ett "riktigt" undertak så därav priset.
Klicka här för att svara