:confused:Vi har gammalt ondulin-tak på vårt hus. Ondulinskivorna har börjat bukta sig och mår inte så bra så det är hög tid att lägga nytt tak. Min teori är att det innan ondulinet var tegeltak och att man när taket började läcka helt enkelt bytte ut teglet mot ondulin-skivor istället. Man bytte inte ut skadade brädor utan lade ondulin-skivorna direkt på. När vi köpte läckte inte taket och det vattenskadade brädorna fick vara kvar även när vi isolerade och inredde vinden. Vattenskadan hade ju blivit åtgärdad ca trettio år tidigare så någon mögel- eller fuktrisk fanns inte. Nu måste vi då lägga nytt tak och har tänkt oss att lägga plåt med tegelpanne-profil. Som tidigare fråga jag ställt så undrar jag lite hur vi ska förfara med isolering och utbyte av dåligt trä. Eftersom vi inrett vinden så finns det reglar som sitter fastspikade mot råsponten vilket gör att det blir riskabelt att försöka byta ut råsponten även om den var lite skruttig i framför allt ett hörn. Ska vi låta det vara, (varna plåtis så han inte kliver genom taket) försöka ta bort det skadade området och låta den friska delen av plankan vara kvar, Lägga ny råspont över hela taket ovanpå den gamla råsponten? Vi måste också försöka isolera taket utifrån så det vore fiffigt om vi slapp någon träätande kondens, hur gör man då. Är det någon som har någon idé om hur man kan göra, lager efter lager?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.