Hej,
Jag har precis fått mitt tak omgjort av en hantverkare. De gamla nockpannorna satt murade, och murbruket släppte. Nu är nockpannorna löshackade, och omlagda med "nockband".
Jag har köpt det som fastpris, och har inte funderat på annat än att lita på företaget som tagit jobbet.
Men när jag står nere på marken och tittar upp ser jag läkten under nockpannorna (eftersom takpannorna går i vågor finns det ju stora ytor där man nerifrån kan se mellan tackpannorna under nockpannorna upp till läkten som ligger under nockpannorna.
Det är vanlig obehandlad hyvlad läkt. Ingen färg, ingen impregnering. Kan det verkligen vara så läkten till nockpannor skall läggas? Borde den inte vara målad eller annat?
--- Mats ---
Jag har precis fått mitt tak omgjort av en hantverkare. De gamla nockpannorna satt murade, och murbruket släppte. Nu är nockpannorna löshackade, och omlagda med "nockband".
Jag har köpt det som fastpris, och har inte funderat på annat än att lita på företaget som tagit jobbet.
Men när jag står nere på marken och tittar upp ser jag läkten under nockpannorna (eftersom takpannorna går i vågor finns det ju stora ytor där man nerifrån kan se mellan tackpannorna under nockpannorna upp till läkten som ligger under nockpannorna.
Det är vanlig obehandlad hyvlad läkt. Ingen färg, ingen impregnering. Kan det verkligen vara så läkten till nockpannor skall läggas? Borde den inte vara målad eller annat?
--- Mats ---
Har aldrig sett eller hört talas läkt av något annat än obehandlat trä. Taket ska vara så pass regntätt så att läkten aldrig blir särskilt blöt, och när den ändå blir blöt (slagregn, yrsnö, kondens tex) så ska det vara så pass bra ventilation att den torkar innan det händer något kritiskt.
Nockfolie och Benders ventinock borde göra det synliga läkten dolt och väl skyddad från snö regn och samtidigt ge full ventilation.
Jag tittade i ett par andra ämnen och såg en skiss över hur en installation ser ut perfekt gjord. Men jag har inte varit uppe på taket och lyft på en panna ännu. Kan man se på bilden om installationen är som den skall vara?helge lundell skrev:
--- Mats ---
Är det inte murbruket som saknas?
Hela idén från byggaren var att ersätta mubruk med nockband. Så det ser ovant ut för mig utan murbruk, men så som mer än en byggare beskrivet det för mig skall man inte längre ha murbruk utanpå.Sommartorparn skrev:
Bilderna är från en installation som de anser är helt färdig, men jag blev orolig när jag såg hur oskyddade läkten var.
--- Mats ---
De borde/skulle ha använt t.ex. Benders Nock & Valmtätning men den kostar ju en slant...

http://www.benders.se/Tak/produkter/nockochvalm.pdf

http://www.benders.se/Tak/produkter/nockochvalm.pdf
Tja, regler, normer och praxis ändras med åren men mina nockpannor har enligt uppgift legat sedan 1937 på en obehandlad, grovt hyvlad läkt. Den är förvisso lite grå efter 70 år, men jag tror inte du behöver vara orolig...
Nej, du behöver inte vara orolig. Så som din nock ser ut gör 9 av 10 nockar..
De där nocktätningarna i någon sorts aluminium är säkert kanonbra, men den lilla snö som yr in under nocken torkar ändå upp utan några större problem så det är inte hela världen om det inte finns tätning.
Dessutom är de där tätningarna helt svinigt dyra.. Har inte priserna framför mig nu men de ligger nog på runt hundringen/meter.
De där nocktätningarna i någon sorts aluminium är säkert kanonbra, men den lilla snö som yr in under nocken torkar ändå upp utan några större problem så det är inte hela världen om det inte finns tätning.
Dessutom är de där tätningarna helt svinigt dyra.. Har inte priserna framför mig nu men de ligger nog på runt hundringen/meter.
Dessa rullar kostar ca 100:-/lpm. sedan ser det ut som att det är för kort nock på vänstra pannorna. De ligger inte i som det ska göra. Kan ha att göra med att det gamlaoxh inte har så bra passform. Men den högra ligger "rätt" så ja skulle nog se över dessa.
Tack,ahlis skrev:
Jag känner mig efter svaren trygg på att konstruktionen är ok, även om det finns möjlighet att göra den bättre.
Skall försöka mig på att titta på detta med kort nock. Förstår inte rikgt vad det betyder, är det själva jacket i pannans sida du menar?
--- Mats ---
Klicka här för att svara