Hej

Håller på och läktar om taket, men jag har stött på problem.

Jag har satt all ströläkt, och nu är det dags för bärläkt, och nu blev det svårt...

Enligt läggningsanvisningen (Benders) så skall det vara max 340mm mellan underkant på takfotsläkten och överkant på nedersta bärläkt.
Jag hade tänkt sätta takfotsplåt på takfotsläkten direkt under takpannorna.

Om jag sätter nedersta bärläktens överkant 340mm från nederkant på takfotsläkten, så blir det ett otroligt stort överhäng. Överhänget blir bra mycket större (cirka dubbelt) än takfotsplåtens utstick.

Jag har kollat lite på husen som har nya tak i området, och nästan alla har takfotsplåten på takfotsläkten, och de flesta har bara ett överhäng på 20-30 mm på sista pannan, (svårt att förklara) så vattnet rinner från pannan, ner på takfotsplåten, och sedan ner i rännan. En del har till och med inget överhäng alls utan att vecket på takfotsplåten är synlig nedanför sista pannan.

Jag skulle vilja sätta sista läkten på 360mm så att överhänget blir 20-30mm, men det är ju emot beskrivningen...

Vad är egentiligen rätt och fel i detta.

/Jonas

Hmm, jag tycker ju inte att pannan skall släppa vattnet på plåten - utan i rännan..
Vi brukar använda 310mm från underkant takfotsläkt (i ditt fall vecket på fotplåten då) till underkant nedersta bärläkt som en tumregel..

Hej Styx

310mm till underkant. Kör ni med 25x38 då som bärläkt, eller 25x50?

/Jonas

22-34, tegelläkt.
Men vi har alltid en panna med oss upp och kollar, det kan skilja lite beroende på hur stora rännorna är 100, 125, 150mm.. Och hur långt ut i rännan man vill ha pannan. 310mm är mer ett utgångsmått.

När jag skriver ser att det är lite dumt att använda nederkantsmått :confused: men så gör vi..

OK. Det motsvarar alltså 344 mm om man mäter som jag gjorde från underkant på takfotsläkten till överkant på första bärläkt.

Enligt Benders så får inte det måttet överstiga 340mm, men då blir det ett väligt stort överhäng.
Skulle vilja öka måttet till 360 eller 370. Då kommer vattnet att droppa ner direkt i rännan, eller om det blåser hamna på takfotslåten och sedan ner i rännan.

Jag tänkte köra med 125-ränna. Vattnet skall väl droppa ner cirka 1/3 av rännans bredd ut i rännan.

Tycker det är lite skumt och mycket irriterande när man inte kan följa intruktionerna...
Man vill ju inte frångå läggningsbeskrivningen och sedan behöva göra om,men detta får jag inte ihop...

/Jonas

:)
Skippa instruktionerna - gör så det blir bra...!!
Fast det är rätt bra om snön kan glida av taket och "förbi" rännan, det får den svårt att göra om rännan är för långt "bak".

OK.

Tack för hjälpen Styx...

/Jonas

Ärligt talat så har jag aldrig läst några instruktioner för sådant utan jag mäter på några pannor och ser till så att det funkar, vattnet skall komma ner i rännan direkt.

Personligen sätter jag fotplåten under pappen för där gör den störst nytta om nu nån panna skulle rubbas och vatten rinner längs pappen. Lite olika sätt att se på sakerna gissar jag.

/Kent

Ja, instruktionerna säger att fotplåten skall ligga under pappen, fast så gör vi bara vid ROT-jobb där det redan är kilat vid takfoten..

Annars kör vi alltid med 45-95 som nedersta bärläkt.
Pappen släpps då ut ett par centimeter nedanför råsponten så ev. inläckande vatten kan passera fritt dit ner och ändå droppa av pappen ordentligt utan att fukta råsponten.

Styx skrev:
Annars kör vi alltid med 45-95 som nedersta bärläkt.
Pappen släpps då ut ett par centimeter nedanför råsponten så ev. inläckande vatten kan passera fritt dit ner och ändå droppa av pappen ordentligt utan att fukta råsponten.
Klockrent!
Vattnet rakt ner i rännan, pannan slutar alltså mitt i rännan sett från sidan. Takfotsplåten förhindrar enbart insyn under pannan och döljer nedersta läkten (=45*95)
snorasskydd_smal.jpg

ranndal_smal_3.jpg

Tackar för hjälpen...

Nu sitter nedersta bärläkten där den ska.

Fick upp cirka 80 m2 bärläkt idag...

/Jonas

Pannan ska hänga över 1/3 av rännans bredd. Om du har för mycket finns det risk att det rinner över om det kommer en störtskur. Om du tar för lite så kommer vattnet på fotplåten och det är ju inte såfarligt igentiligen. Men om man ska förja husama så är det 1/3 av rännans bredd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.