ByggPutte
ByggPutte: Det går säkert. Bra om det är en mått på befintliga luckan som inte är special bara. Mvh Putte
4 svar · 3,6k läst
vojma
vojma: Efter en hel del ritningar, beräkningar, mätningar och tänkande så har jag nu kommit fram till att det blir en 45x195 som limskruvas fast på ena sidan av befintlig takfot. Dock så har en ny fråga uppkommit: Hur högt bör jag ha från altangolvet upp under takfoten för att sedan kunna montera en terassmarkis under underspikningen. Terassmarkisens utfall ska vara minst 3 meter och jag är
1 svar · 4,4k läst
S
Styx: Är det mycket vinklar, kupor etc.? Är taket brant och/eller högt.? Är det lätt att komma intill med material.? Vart i landet är det.? Har du själv satt ut en bestämd tidplan i offertförfrågan eller kan snickaren själv bestämma när det skall göras.? Skall du ha standard Benders Palema betongtegel, eller exklusivt importerad glaserat äkta tegel.? Du skriver "mindre reparation av..."
3 svar · 5,5k läst
ByggPutte
ByggPutte: Det är väl min gamla skojare till arbetskollega som monterat ditt hus. ;) Då får man säkerligen räkna med lite regn dropp här och där ;) Mvh Putte
3 svar · 4,7k läst
Alpha
Alpha: Nja, verkar bökigare och montera så´na ventilationsbeslag iaf i mitt fall, har iof tegeltak men tror jag tar upp 2 nya hål i gavlarna samt satsar på en fläkt(fuktstyrd) ev. men problemet med en fläkt är att jag får ju svårt att komma åt den efter att nya isoleringen är på plats om den skulle paja. Tänkte på en annan sak som kan spela roll, nämnligen murstocken, i nuläget är den
6 svar · 3,3k läst
·
ByggPutte
ByggPutte: Kan ju vara möjligt att använda mögelstopper under teglet. Lätt att placera ventilationen där det behövs. Mvh Putte
2 svar · 3,8k läst
A
andersmc: OBS: jag har bara skissat upp måtten. Jag har INTE dimensionerat takstolen. Reglarna har jag ritat som 145, men det måttet har jag bara tagit på känn. Jag har någon skrift med medföljande dimensioneringsprogram. Någonstans... Ska se om jag hittar det.
9 svar · 4,3k läst
·
P
Philler: Jag som studerar till sotare vet ju att man kan slå sönder boet, med en sån kallad kajjvajer. Du kan kontakta din lokala sotare, så gör han det snabbt. men det kanske inte är det billigaste. Det kan skilja mellan 500-1000kr. Vi går upp på taket med en borrmaskin så har vi kopplat på en vajer på kanske 6-7 meter, som sedan slår runt ett par kedjor som tar sönder boet. Fast du kan
4 svar · 24,1k läst
M
imported_Byggaren: Spännvidden är lika med ett fritt breddmått. Ur konstruktiv synpunkt räknar man INTE till innerkant vägg (m.h.t. vinkeln vid nedböjning) utan 2x50 mm + innermåttet. Dvs. Man tar hänsyn till belastningen ska träffa över upplaget och minst 50 mm in på det.
3 svar · 19,3k läst
¤ akila ¤
¤ akila ¤: Ja vindskyddspappen va det han va ute efter. Den ska visst va mkt mer lättarbetad än att måttanpassa masonitskivorna. Nu är det bara att hålla tummarna för vädret i helgen... Tackar för hjälpen!
6 svar · 3,6k läst
Faidros
Faidros: Det skall väl vara någon silikatfärg i så fall. Kolla de här trådarna om att måla på tegel (fasader): http://www.byggahus.se/forum/search.php?searchid=222093
1 svar · 3,3k läst
S
stefant: Skrivfel av mig, 14° pappen har måtten 10 x 0,67m på alla tre fabrikaten jag tittat på och det är ytpapp. /Stefan
4 svar · 2,8k läst
S
Szture: Det var vanlig falsning på kupan
6 svar · 10,8k läst
W
withnail: Hej! Vet någon hur man dimensionerar för ett sådant tak, gärna med tanke på en balkong i framtiden? Taket skall gälla för en tillbyggnad på ca 4600x3600 mm i ytterväggar att smälta in i ett mangårdsbyggnad från ca 1900. Huset ligger i snözon 1,5. Efter mycket forskande har vi förstått att ett dylikt tak är det mest "rätta" för en sådan tillbyggnad vi tänker oss. Problemet är
0 svar · 2,6k läst
Z
zachris: Finns det företag som säljer kompletta tak, det vill säga man kan skicka sina konstruktionsritningar så "mängdar" och levererar dom allt material som behövs för att bygga det? Alltså ungefär som en del grundleverantörer gör. Eller går man till något "byggvaruhus" och ger dom ritningen så lämnar dom en offert på allt ingående material?
0 svar · 1,2k läst
D
David_Berglund: På mitt hus lyftes taket -95 för att gå från 1plans till 1,5. Taket lyftes 80cm. Nu har jag tänkt bygga ut huset med en vinkel, och vill då ha normal enplanshöjd i tillbyggnaden, varför jag funderar på hur man bäst går till väga. Jag har en bild som beskriver precis hur jag tänker just nu, och jag vill mest fråga om det är en konventionell metod att bygga med, och om det finns
0 svar · 5,2k läst
·
E
ejwbegysv: Yes.. Jo jag är med på det du säger... Ang, att vi har svårt att få en diff-spärr så är det så att takstolarna är lite dumma.. Innertaket är spikade i dessa och vi kan ej riva detta... Just nu är det självdrag ala 40-tal, vi har 3 våningar och det är ett rejält inblås i källaren och ett rejält utblås i vent. kanalerna på övervåningen... Vi ska efter ombyggnaden ev. ta hit
2 svar · 3,0k läst
Z
zachris: [citat] Hehe, det var faktiskt den sista april och jag skulle tro att vi båda missförstod varandra rejält. Att jag över huvud taget kom in på att det skulle behövas något mer än ytterväggarna för att lägga upp limträbalkarna var att en annan person (ej konstruktör) påstod det. Skönt att höra att det inte krävs något sådant utan att ytterväggarna räcker. [citat] Ah, det var
2 svar · 9,7k läst
·
L
laanil: tack för tipsen,ska nog följa rådet att lägga pappen uppefrån o neråt för underlätta gången på taket.
3 svar · 1,7k läst
L
laanil: Jag håller som bäst på med riva mitt gamla tak o har bestämt det ska bli ny spont,underlagspapp YAP o sist shingel.I vinkelrännan på taket undrar jag om det behövs lägga rännplåt då jag ska x-tra underlagspappa + lägga speciell shingel-ytpapp i ränndalen ?
0 svar · 2,7k läst
C
cameljointen: tjena, Det behöver inte alls se skumt ut om bara en del är upt till nock. Det är fint, har det själv i min kåk. Blir ett rum i rummet
1 svar · 4,2k läst
F
fernstrom: Minsta avstånd skulle vara 70mm, fick jaga innan jag hittade spottar med så litet minimi avstånd. Har nu köpt en 150x150mm inspektions lucka som jag skall smaska fast med silicon. Den var gjord för 13mm och jag har ju bara 9mm. Inte snyggt, men det funkar.
5 svar · 5,6k läst
P
Pappa0908: Jag kanske postar detta i fel del av forumet, men hoppas isf admin har överseende med detta. Jag skall flytta min spis och hoppas ändå kunna utnyttna den gamla imkanalen då köket är på bottenvåningen (av två plus vind). Kanalen består av ett sparat rör som ligger utmed murstocken. Jag skall flytta spisen ca 2,5 meter och tänker sätta in ett innertak ca 5 dm nedanför det "riktiga"
0 svar · 4,0k läst
P-plats
P-plats: [citat] ...men någon kanske vill göra ett "klipp" och köpa min klippta spik!?
8 svar · 3,0k läst
R
Ring: Ta kontakt med leverantören av det nya takmaterialet och be om råd, men lite inte för mycket på råden... Du kan, om taklutningen tillåter, även använda tegel då tegel är avsevärt lättare än betong.
1 svar · 4,4k läst
C
camaroTPI73: Hej! Jag sitter och ritar på en lösvirkes 1,5 plans villa och behöver hjälp! Jag funderar över en bra avslutning på takfoten i förhållande till takvinkel/vägghöjd på långsida/utstick på takfot. Enligt mina skisser så vill jag ha -ett utstick på takfoten från fasad ca 5-6 dm (troligen underspikad) -takvinkel 45 grader -2.5 m i tak nere -takkupor Jag vill inte att takfoten ska gå
0 svar · 3,8k läst
H
husolle: HEJ Har tänkt göra likadant då jag har stående plank på liggande bjälkar.Men luftspalten kan bli problem vid snedtaksdelen. Kanske går att borra lufthål i bjälkarna. Idag 10cm sågspån utan spalt. ( iskalla på vintern ) Men har inte kommit på vad att isolera med eller hur mycket. MVH
3 svar · 5,8k läst
L
Lmob: jag hade aldrig lagt om ett tak innan men jag löste det med en del kompisar. jag bytte vindskivor först själv. sen kom 5 kompisar en lördag så slängde vi av teglet i en conteiner, tid ca 1,5 timme sopade mm gjorde jag själv efter. söndag lade jag o svärfar papp. måndag till torsdag snickrade jag läkt mm efter jobbet. fredag eftermiddag kom teglet 7 pallar som kranbilen lyfte upp en och
1 svar · 4,8k läst
S
imported_Byggaren: Jepp! Man brukar låta plåten gå ut en 5 cm över takstolstassen eller (alternativt) avsluta med en fotplåt som för ner vattnet till hängrännan. Det är heller inget som hindrar att du gör både ock.
3 svar · 19,5k läst
S
sommarbygge: Om du menar att den sågade ytan är uppåt och möter takstolens överarm,och då blir den plana sidan nedåt på hammarbandet, så är svaret på din fråga ja! Vad vi tvistar om är m a o om takstolens underarm får sticka utanför hammarbandet eller inte,för man måste ju bestämma längden på underarmen innan man börjar såga,annars är det för sent.
2 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.