Om man köper ett gammal hus (från 30-talet) med eternittak, vad skall (bör) man göra med det?
Låta det ligga är ju ett alternativ, men samtidigt får jag en känsla av att asbest inte är speciellt trevligt, så man vill ju gärna bli av med det.
Så är takbyte till tegel eller plåt det första man skall göra?

• Gilla
Jimmy N
  • Laddar…
Om taket inte läcker så finns det ingen anledning att byta ditt eternittak. Det är först när du börjar arbeta/bryta/ta sönder eterniten som den blir farlig.

Tycker inte heller det finns anledning till att böka med ett eternittak, Kanke eternittaket passar husets stil bäst,
Eftersom eterniten är lätt, är kanske också takkontruktionen byggd efter detta. Taken på dessa äldre hus brukar däremot vara kalla. Men eterniten är ett mycket bra material, som i det närmsta varar för evigt. Många trähus fick en beklädnad av eternit under 40-60-talet, när husägarna tröttnat på att ständigt måla om. Det växer med tiden mossa och annat på eternittaken, men vilket annat tak förblir som ursprunget?

En tanke jag hade med att byta taket är att vem vet vad det kommer att kosta att bli av med det i framtiden?

Vad innebär det att taket är kallt? Är det dåligt?

Bor man i göteborgstrakten så kan man lämna eternit på Tagene-tippen för 1460 kr/ton. Förmodar att det är ungefär samma priser överallt.
Jag har precis plockat ner ett eternittak och har hyrt en container av renova. Kostnaden blir 500 för utkörning av containern, 800 för hämtning, 30 kr per dag som man har containern samt 1460kr/ton. Vet ännu inte vad slutnotan blirför min del.

sawdustmaker skrev:
En tanke jag hade med att byta taket är att vem vet vad det kommer att kosta att bli av med det i framtiden?

Vad innebär det att taket är kallt? Är det dåligt?
uttryckte mig lite klumpigt....nej, eternittaken är inte kallare än t ex plåttak. men äldre hus hade "mager" isolering över lag. Och då eternitplattorna ligger direkt på råsponten (med papp emellan) så blir taket kallare, än med t ex takpannor. Men på sommaren brukar det bli varmt däruppe på vind.

Om taket är helt kanske det inte brådskar att byta det, men om taket har legat på i runt 70 år så borde det väl sjunga på sista versen och ha ett antal sprickor/förstörda plattor här och var? Under eterniten finns det kanske ingen takpapp heller som skyddar undertaket/råsponten mot regn och väta.

Vi renoverade vårt garagetak førra sommaren. Vi læt helt enkelt eternittaket ligga kvar och kapslade in det med ett nytt plåttak. Blev snyggt och billigt. Eterniten gør som sagt ingen skada nær det ligger kvar, det ær nær man tar det som det dammar asbest øverallt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.