5 474 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Skumt rör på taket
Var uppe på taket på vårt nyinköpta hus och rensade lite hängrännor. På taket hittade jag ett sådant här rör http://www.bww.nu/takror.jpg och ett likadant på garagetaket.
hade inte mobilen eller kameran med mig upp, så detta är taget nerifrån med mobilen tyvärr...
Längre bort på taket hade jag ett till rör, men det hade en liten "hatt" på. De två andra rören är helt öppna för regn.
Är det någon sorts ventilation, och bör de ha små "hattar" med för att hindra att det regnar in?
# bror
hade inte mobilen eller kameran med mig upp, så detta är taget nerifrån med mobilen tyvärr...
Längre bort på taket hade jag ett till rör, men det hade en liten "hatt" på. De två andra rören är helt öppna för regn.
Är det någon sorts ventilation, och bör de ha små "hattar" med för att hindra att det regnar in?
# bror
Jag förstår att det inte behövs hatt men varför får man inte ha hatt på dom? 
Får och får........
Man bör inte ha hatt på dom för att det hämmar utströmningen av luften.
Man bör inte ha hatt på dom för att det hämmar utströmningen av luften.
Vill inte vara besserwisser men ni pratar om utströmning av luft och övertryck. Avluftningen finns till för att förhindra undertryck först och främst sen att det kanske går luft både ut och in det stämmer nog men det som sker när man spolar är att det blir sug i rören det löses med avluftningen. Jag har läst innan att man inte bör ha hatt men jag har svårt att se hur det skulle försvåra för luften. Sätter man den en bit upp från röret så är man nog ganska safe 
Klicka här för att svara