Var uppe på taket på vårt nyinköpta hus och rensade lite hängrännor. På taket hittade jag ett sådant här rör http://www.bww.nu/takror.jpg och ett likadant på garagetaket.
hade inte mobilen eller kameran med mig upp, så detta är taget nerifrån med mobilen tyvärr...
Längre bort på taket hade jag ett till rör, men det hade en liten "hatt" på. De två andra rören är helt öppna för regn.

Är det någon sorts ventilation, och bör de ha små "hattar" med för att hindra att det regnar in?

# bror

Det högra röret är säkerligen avlufning för avlopp (förhindrar övertryck i systemet)
Att det finns flera olika rör kan ju bero på att det finns flera olika grenar på avloppet.
Det vänstra röret ser ut som en skorsten ;-)

Du menar att det stora teglade röret är en skorsten? ;o)

Att det hör till avlopp är inte omöjligt. Då är det heller inget som måste skyddas från fallande regn?

# bror

Avluftningen till avloppen ska se ut så där - öppna rakt upp. Det får inte vara någon hatt på dem. Det gör ju heller ingenting om det regnar in. Det går ju direkt ner i avloppet.

Jag förstår att det inte behövs hatt men varför får man inte ha hatt på dom? :confused:

Får och får........
Man bör inte ha hatt på dom för att det hämmar utströmningen av luften.

Gör väl inget om man snyggar till med en hatt. Det skall bara kunna passera luft. Utseendet t.ex. hatt förändrar inte funktionen.

Vill inte vara besserwisser men ni pratar om utströmning av luft och övertryck. Avluftningen finns till för att förhindra undertryck först och främst sen att det kanske går luft både ut och in det stämmer nog men det som sker när man spolar är att det blir sug i rören det löses med avluftningen. Jag har läst innan att man inte bör ha hatt men jag har svårt att se hur det skulle försvåra för luften. Sätter man den en bit upp från röret så är man nog ganska safe :-)

pappskallen skrev:
Får och får........
Man bör inte ha hatt på dom för att det hämmar utströmningen av luften.
I mitt område byggt -50 har alla en 180 graders krök sittande på avluftningen och jag har aldrig hört några problem att det skulle hämma avluftningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.