Byggahus.se

underlagspapp

1. K
    Medlem Nivå 2
    Fråga om underlagspapp med klisterkant.
    Hur länge ska pappen kunna hålla utan att man lägger något tak på? Den heter något med ...2000 :-/

2. J
    Medlem Nivå 4

Re: underlagspapp

YAP 2000 kanske?

Jag har enbart haft papp på mitt tak i vinter och det har hållit bra. Vi använde oss dock av den kraftigare modellen 2200 tror jag den hette. Å andra sidan så har vårt hus stått helt oinrett och oisolerat hela vintern så det hade inte varit ngn katastrof om det hade läkt in lite vatten.

/Jögga

3. K
    Medlem Nivå 2

Enligt min byggare så pallar inte pappen mer än 3-4 mån i solen....!!!
    Något som han aldrig sade ngt om tidigare.
    Dessutom så läcker taket.... Det är mitt fel enligt honom för jag har inte lagt på ngt tegel ännu. Och då visste han att jag inte skulle lägga förrens i höst!!!

"Det är klart att det läcker...vi har ju spikat ströläkt så det är ju hål i pappen.....men det är DITT fel du måste ju lägga på taket" citat byggaren.

Och detta betalade jag typ 60.000:- ex moms för.
    Och då hette det i dealen Tätt tak 60.000:- ex.

Är taket tätt???!!!! Är det mitt fel? Om han visste att taket dröjer, borde han då inte föreslå en annan papp?

Har en faktura kvar att pynta på typ 10.000:-.... eftersom han tycker att jag ska åtgärda själv ska han då ha den sista slanten?

Mänskligt eller bara dumt? Ideèr??

4. J
    Medlem Nivå 4

Är inte hantverkaren/entrepenören skyldig att informrera lekmän som vi om prudukters och konstruktioners svagheter? Tror det!
    Såg på TV(plus tror jag) om ett par som skulle lägga in ny parkett. Tydligen så svällde det av fuktigheten i lägenheten pga av målning och tapetsering att det inte gick att lägga in. Paret fick rätt pga av att leveratören visste att de rådande förhållandena men upplyste inte om riskerna.

Borde finnas matnyttig info under ngn tråd någonstans.

/Jögga

5. N
    Medlem Nivå 6

yam 2000 skall täckas så fort som möjligt ... det är en underlagspapp.

underlagspapp är konstruerad för fukt inte för skyfall.

yam2000 är också skör så när det blåser går spikarna igenom pappen och ger massor med hål.

yap2200 är bättre men inte bra ...mindre skör men ändå inte att rekomendera för längre vistelse utomhus utan täckning

läs på www.icopal.se

6. K
    Medlem Nivå 2

Spika!!?? Det ka jag tala om att dessa byggare spikade inte en enda jälva spik i pappen. 120.000 st (typ) häftklammer med sin J-A lufttryckspistol sköt han fast skiten med. Var väl för kallt att spika.....
    Påpekade att den ska man väl spika....men det behövdes inte....

Får förresten hem tegel på torsdag...Lika bra det,göra ett ryck innan semestern. Tur att det inte är isolerat ännu. Sköt upp det tills augusti :)

Lite tur måste man ha ibland!

7. E
    Medlem · Nivå 11

Håll inne med dina 10000:- om pappen är häftad så är det inte korrekt gjort. Underlagspapp ska spikas med pappspik! Hur är resten gjort? Är det tillräckligt överlapp? Är skarvarna klistrade? Är de vertikala skarvarna rätt tillskurna och överlappet tillräckligt? Det kanske borde göras om helt?? kontrollera med tillverkarens instruktioner.

Kolla här om det är Icopal: http://www.icopal.se/usr/icopalse/icopal_se.nsf/0/44F46CDA4C1BC187C1256DF100377A07/$file/Icopal_monteringsanvisning_underlagstackning.pdf

Eller här om det är Trebolit: http://www.trebolit.se/Pdf/Trebolit_Taklagginstr.pdf

8. N
    Medlem Nivå 5

Jag håller med ELD!

Kolla upp detta med hur pappen skall fästas. Vad jag har för mig (tror jag lärde mig det i skolan en gång) så FÅR MAN INTE längre använda klammer till att fästa papp med. Har varit med om att lägga om tak där det har använts klammer. Ingen rolig syn.

En annan sak, som tydligen får användas, är speciell spikpistol för papp spik. Men denna maskin är jag verkligen skeptisk till. Ett papp tak skall SPIKAS för HAND.

9. K
    Medlem Nivå 2

Vad gäller skarvarna...
    Det finns inga diagonala skarvar....bara raka. Kollade efter. Vadå klistra skarvarna??!!

De enda som är klistrat är kanterna som ska klistra sig själv av solvärmen!! Inget annat.
    Dessutom så har dom på flera ställen lagt på för lite...det räcker inte fram till takets slut!!! Typ 5-10 cm på flera ställen, pappen når inte fram.

Ska koppla in en besiktningsman imorrn. Dags att få rätt för en gång skull....

Tack alla för hjälpen...så länge. Det känns som om det kommer dyka upp mer. :-/

10. N
    Medlem Nivå 5

Hade det funnits diagonala skarver, så skall dessa vara skurna åt "rätt" håll. För att minimera risken för vatten att rinna in.

Om man MÅSTE klistra kanterna kan variera på olika taklutningar, med det är absolut att föredra. Kan någon reglerna för detta?

Är du föresten säker på att de var riktiga hantverkare!?
    Låter mer som ett skräck-exempel ur läroboken om hur man INTE skall göra.

11. K
    Medlem Nivå 2

börjar fan fundera.... >:(

Om det ska göras om...kan man lägga nytt direkt uppepå?

12. N
    Medlem Nivå 5

Borde gå bra.

13. N
    Medlem Nivå 6

kan förstå att det läcker ...lägg ny uppepå med pappspik, riktiga överlapp, rättskurna skarvar

14. K
    Medlem Nivå 2

Är det någon som råkar ha ett ex av HusAMA eller RA Hus hemma. Tänkte man kunde få köpa en kopia av reglerna vid läggning.

Eller finns dessa på bibliotek??

15. N
    Medlem Nivå 6

spring inte benen av dig och köp byggama.
    boken kostar skjortan och innehåller bara massa fikonspråk och är en rekomendation som man måste hänvisa till i upphandlingen.

använd fabrikanternas hemsidor istället det är ju ändå produktinstruktionen som talar om hur man ska använda produkten

annars finns husama på www.byggbokhandeln.com