kenka skrev:
Är det någon som råkar ha ett ex av HusAMA eller RA Hus hemma. Tänkte man kunde få köpa en kopia av reglerna vid läggning.

Eller finns dessa på bibliotek??
Brukar finnas på närmaste bibliotek, ibland endast som referenslitteratur (inget hemlån) eller som på vårt bibliotek för hemlån.

Jag har för mig att de diagonala skarvarna ska limmas om lutningen är under 18 grader.

Har en taklutning på 26 resp. 33 grader. Men det undantar ju inte regeln att den ska spikas...
Hur var det med de diagonala skarvarna? Skulle dom klistras i alla fall, oavsett lutning?? Nu har jag inga men bra att veta.
Dessutom så monterades pappen i februari månad i ca   -5-10 grader!! Det ska tydligen undvikas, om man inte förvarat den varmt dygnet före. Mina låg ute innan de häftades... går inte pappen sönder då...då veet inte jag vad!

Kommer att lägga ut lite fina bilder på hur man skarvar papp på den här orten.

Norre skrev:
Jag håller med ELD!

Kolla upp detta med hur pappen skall fästas. Vad jag har för mig (tror jag lärde mig det i skolan en gång) så FÅR MAN INTE längre använda klammer till att fästa papp med. Har varit med om att lägga om tak där det har använts klammer. Ingen rolig syn.

En annan sak, som tydligen får användas, är speciell spikpistol för papp spik. Men denna maskin är jag verkligen skeptisk till. Ett papp tak skall SPIKAS för HAND.

Det finns speciella spikpistoler för takpapp är lika bra som handspickat, har set så många amatörer som har spikat hål på pappen
Mvh
Göthe

Jag har kollat med alla.....

Ingen häftar pappen. Har varit i kontakt med icopal och dom hänvisar till mont.anvisningen. Där står tydligt hur det ska hanteras. Men det gäller väl inte byggare.

Hursomhelst jag tar det på försäkringen och låter min advokat se över det hela.

kenka skrev:
Jag har kollat med alla.....

Ingen häftar pappen. Har varit i kontakt med icopal och dom hänvisar till mont.anvisningen. Där står tydligt hur det ska hanteras. Men det gäller väl inte byggare.

Hursomhelst jag tar det på försäkringen och låter min advokat se över det hela.
du är en klok man ;)

Jaha.... Har nu surrat med byggarn och försökt lösa det hela. Har erbjudit honom en massa dealer. Ex. Han fixar nytt material och vi lägger om det själva, och han får inte sina rest. 12000:-. Tror ni han köper det??!!!
Sur faan...han vägrar göra något åt det.
Först fanns det inga fel sa han. Sen började han krypa och höll med att, "visst ska man sned skära överlappen men vi har alltid bara skurit den rakt ner. Det har bara blivit så" . Fattar ni!!! Och denna man slår upp nya kåkar!!!

Hade hit en besiktningsman...han höll på att kräkas på mitt "fina" tak. Det var det värsta han sett. Någonsin!! Solklart fall i rätten tyckte han.

Nej, nu skjuter jag skarpt. Advokat och hela skiten. Han kommer om en vecka och då får han röja upp skiten.

Byggarn borde väl fatta att 12.000:- är en piss i havet...
Men vissa vill gå hela vägen...
Även om byggarn som han sa, "lever ju på detta och vill inte ha nåt skit i ryggen".

Dags att börja tänka ....eller??!!

sätt ett datum tillsammans med advokaten när pappningen skall vara utförd på rätt sätt. (enligt producentens anvisning)

Lägg in en stilleståndsklausul i stämningen mot byggar'n med krav på dina kostnader och utgifter efter detta datum.

innan datumet krav på advokatkostnader + produktanvisat utförande.
efter datumet produktanvisat utförande + stilleståndsersättning + kostnader och utgifter + advokatkostnader

sen blir det nog bråttom ;)

kolla om du hittar någon tillverkarlapp från någon av papprullarna som ligger på taket, ta lappen och ring eller maila tillverkaren så att du får rätt läggningsanvisning

//lycka till

Norre skrev:
Jag håller med ELD!

Kolla upp detta med hur pappen skall fästas. Vad jag har för mig (tror jag lärde mig det i skolan en gång) så FÅR MAN INTE längre använda klammer till att fästa papp med. Har varit med om att lägga om tak där det har använts klammer. Ingen rolig syn.

En annan sak, som tydligen får användas, är speciell spikpistol för papp spik. Men denna maskin är jag verkligen skeptisk till. Ett papp tak skall SPIKAS för HAND.
Yap 500 från www.tjb.se från häftas med rostfri klammer!

/Palm

norrlandshus_sthlm skrev:
yam 2000 skall täckas så fort som möjligt ... det är en underlagspapp.

underlagspapp är konstruerad för fukt inte för skyfall.

yam2000 är också skör så när det blåser går spikarna igenom pappen och ger massor med hål.

yap2200 är bättre men inte bra ...mindre skör men ändå inte att rekomendera för längre vistelse utomhus utan täckning

läs på www.icopal.se
SEr inte varför det inte skulle fixa ett skyfall.
Min underlagspapp (YAM2000 icopal) fixade sommarens rejäla skyfall iaf - förutom på två ställen där jag hade lyckas få revor (fixat nu med kallasfalt). Jag är mer orolig för långtidpåverkan av sol och vind.

Spikar genom denna papp skall var ok - om det sluter tätt med spikhuvud eller läkt ovan - så det är bara ett svepskäl om det läcker låter det som. Jag har också hört att papp skall SPIKAS. Men det kan säkert finnas tillverkare där man får klamnmra fast den (inte icopal dock).

Lägginstruktioner fick jag hos byggvaruhuset från tillverkaren (en folder), kostade inget.

Alla vertikala skarvar skall enligt icopal, snedskäras enligt instruktionen så att man alltid har ett "överhäng".
Jag limmade inte mitt tak utan spikade tätt i det anvisade sick-sack mönstret bara med 150 mm överlapp. Har 30 graders lutning.

/K

Min underlagspapp (c:a 12 år gammal) var häftad med med kallasfalt över alla klamrar. Såg riktigt bra ut (även om man kanske inte får göra så). Sedan var taket (0 graders lutning!) täckt med plåt - och plåtslagarens spik gick rakt genom pappen och fäste i läkt. Dock var det ett par läckor i plåttaket och efter några år hade spikarna rostat och läcken var ett faktum.

Idag ska plåttak skruvas med rostfri skruv - bättre. Om det blir plåttak igen så ska jag dessutom be att alla skruvar får kallasfalt på sig - better safe than sory. Men antagligen lägger vi "riktig" papp i stället och skippar plåten helt. Några kommentarer på det valet? Några förslag på bästa möjliga papp?

Mvh, Peter

• Gilla
jns_gu
  • Laddar…
Bjarredsbon skrev:
Några förslag på bästa möjliga papp?

Icopal, trebolit eller mataki

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.