Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej allhihopa!

Har ett problen som måste lösas ganska snabbt. Regnoväder på väg och den nya pappen måste på.

Har börjat riva mitt tak nu! Har burit ner pannorna och så. Men nu när jag började riva listtäckningen upptäckte jag att vissa råspontar var helt porösa. När jag skulle bräcka loss trakantslister sjönk bara kofoten igenom det underliggande råsponten. Phuuuu. Blrv ett hål i taket. Såg ner till masoniten som såg ut att vara fläckig egter fukt. Även en frän fuktig lukt steg upp ur hålet. Brist på ventilation kanske!! Masoniten sitter ju oxå fast i råsponten som jag ska byta i små reglar. Hur gör jag för att få fast masoniten igen.

Nu när jag ska byta råsponten finns det inte så många dimensioner att välja. Hur gör man för att det ska gå jämt upp när man bytar ut dom gammla råspontarna.

Kanske byta spont , masoniten är bra för vad någon som vet (Fukt behållande:D)? Luktar illa oj ja vi rev allt som luktade :p tänkte det var bäst så.

vad har du under taket? Krypvind, isolering?

Vårt hus har vi krypvind, när vi tog ner takpannorna upptäckte vi att vissa ställen var riktigt dåliga, bytte spont på ca:60% av taket, nu ska pappen på ikväll. Vi har krypvind, med isolering (gammalt spån :( ) det byter vi också ut mot Gillfiber.

Problemet avhjälpt. Tog cirkelsågen och sågade av brädorna som var dåliga och bytte dom. Hade tur så att inga masointskivor rasade in. Kommer sätta mögelstoppar mellan varje takstol nu så ska det nog torka upp där uppe.

Vi kommer varken åt "vinden" (den lilla som finns) eller "gångarna" bakom väggarna innifrån huset. Men vinden innredes under 2002 så skadan är inte så stor än.

Hoppas det torkar upp där nu, i värsta fall sträller vi upp en luftavfuktare och drar ur fukten ur väggarna.

Skönt att det löste sig... att just öppna upp med mögelstoppers var tipset vi också fick. Jag har bara en fundering kring det. Då kommer ju fukt in också eller? kanske torkar det upp på ett annat sätt då när det kan passera. Är det bara den inbyggda fukten man ska oroa sig för ? Någon som vet....

Jag kanske är ute o reser, men masoniten ska väl inte sitta fast i råsponten?

Ska inte den sitta några cm under?

Chao-Li skrev:
Jag kanske är ute o reser, men masoniten ska väl inte sitta fast i råsponten?

Ska inte den sitta några cm under?
Fast han kanske menar att den satt fast i råsponten via reglar som i sin tur satt spikade/skruvade i råsponten? Så är det i alla fall gjort i mitt fritidshus som jag håller på att bygga. Hursomhelst så kanske man kan använda vaxad (eller vad det nu är ) wellpapp som har distanser pålimmade och lägga på isoleringen och sen spika råsponten ovanför. Wellpapp är väl inte lika bra som masonit emen isoleringen borde väl inte trycka ihop isoleringen speciellt mycket eftersom den är så lätt? Då borde du komma bort från problemet att det är svårt att fästa masoniten. Eller så kan du väl ta och spika fast råspont+reglar+masonite som "takplattor" och sen "stoppa ner" takplattan mellan takstolarna?

/Maxen

Jag satte reglar på sidorna på takstolarna när jag byggde till. Så i mitt fall ligger råsponten "fri" att byta. Det finns säkert många modeller på detta. Alltid kul att höra andra versioner.

Chao-Li skrev:
Jag satte reglar på sidorna på takstolarna när jag byggde till. Så i mitt fall ligger råsponten "fri" att byta. Det finns säkert många modeller på detta. Alltid kul att höra andra versioner.
Reglar på takstolarna är väl smartare än "min" lösning men jag hade inte mycket val eftersom huset är ett modulehus med takplattor är råsponten var förspikad på spikreglar som jag sen använde för att sätta fast masoniten i. En liten fördel med detta är möjligen att reglarna sitter fast både i råsponten och i takstolarna (jag har skruvat fast dem i takstolarna) och på så sätt stabiliserar taket lite till. Behövs säkert inte om man har långa råspontar men "takplattorna" jag har sträcker sig över 1-2 takstolar max.

/Maxen

Jag har sett en del byggen idag utan råspont, bara masonite och tvåtvåor som bärläkt.

Varför gör man så? Nån som har synpunkter på det?

Chao-Li skrev:
Jag har sett en del byggen idag utan råspont, bara masonite och tvåtvåor som bärläkt.

Varför gör man så? Nån som har synpunkter på det?
Det är billigare.... men det känns osäkert, men dagens betongtegeltak är väl tätare än gamla tegeltak där teglet inte hade samma passform.

/Abbe

Vi har byggt ett hus med bara masonite och betongtegel på 2"x2", de huset bor mina föräldrar i nu det är fyra år gammalt nu, jag har fått farsan att springa upp på vinden en gång i kvartalet för att kolla ev. läckor men måste säga det är super TÄTT, dessutom var taket lätt och snabbt att lägga, så jag kan inget annat än rekomendera den tekninken.
//K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.