4 765 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Papptak, kappan
Jag undrar hur man gör med nockkappan på ett papptak. Jag tänker då på hur man avslutar den vid trekantslisten. Står inte i beskrivningen.
Eftersom den går över nocken så kan man ju inte vika den så att den täcker trekantslisten utan att klippa upp den? Är det bara att klippa upp ett jack i pappen där trekantslisten börjar och sen vika den över kanten?
Detta innebär ju då att träet på trekantslisten vid nocken blir synligt. Ska man klippa till en bit till och klistra över det synliga träet?
Jag kommer förstås att ha en vattbräda över det hela sen.
Eftersom den går över nocken så kan man ju inte vika den så att den täcker trekantslisten utan att klippa upp den? Är det bara att klippa upp ett jack i pappen där trekantslisten börjar och sen vika den över kanten?
Detta innebär ju då att träet på trekantslisten vid nocken blir synligt. Ska man klippa till en bit till och klistra över det synliga träet?
Jag kommer förstås att ha en vattbräda över det hela sen.
Vi skär till små bitar som täcker trät som blir synlig på trkantslisten
Hur ska du kunna spika nock-kappan dolt??
Hur ska du kunna spika nock-kappan dolt??
Som jag förstod det av trebolits monteringsguide så ska pappen vikas över trekantslisten och spikas dolt där vindbrädan (tror jag det heter?) kommer sitta. Alltså kan jag klippa upp kappan och spika den när jag vikt den över trekantslisten.
Tack för svaret! Då klipper jag till en remsa och lägger över det synliga träet, jag har redan gjort det med underlagspappen.
Tycker att "Guiderna" är rätt dåliga, antar att dom aldrig provats...
Tack för svaret! Då klipper jag till en remsa och lägger över det synliga träet, jag har redan gjort det med underlagspappen.
Tycker att "Guiderna" är rätt dåliga, antar att dom aldrig provats...
Klicka här för att svara