Har en sommarstuga sedan ett år. Den är tillbyggd i omgångar vilket har skapet en del olika vinklar på taket. Förre ägaren har själva lagt på takplåt Royal. Vinkeln på den senaste tillbyggnaden är mindre än 14 grader vilket har skapat ett hörn med det ursprungliga taket där skräp fastnar och suger vatten uppåt och ner på innertaket där det har runnit in i huset.

Problemet försvann när jag rensade bort skräpet, men något grundligt måste göras.

Först tänkte jag bara lägga en smal bit plåt i övergången från brant till flackt tak för att skapa en rundare övergång. Men jag har insett att undertaket måste ses över, åtminstone på den senaste tillbyggnaden. Senare har jag lärt mig att man inte ska använda sådan takplåt när vinkeln är mindre än 14 grader. Det finns för övrigt ett verandatak också - belagt med samma takplåt - där vinkeln är ännu mindre.

Man skulle kunna ta bort plåten på de flacka delarna och lägga ett ordentligt papptak. Men då skulle det se ganska konstigt ut.

Ett dyrt alternativ är att bygga om taket så att de flacka vinklarna försvinner. Men det blir ju ganska omfattande och dyrt.

En idé jag har - som min sambo inte gillar - är att ta bort all takplåt och lägga ett ordentligt papptak överallt.

Besiktningsmannen vi anlitade när vi köpte anmärkte på taket, så vi var medvetna när vi köpte. Vi kan nog inte driva någon laga sak mot säljare eller mäklare.

Bifogar en skiss.

• takgif3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett alternativ är att ta bort plåten på dom låglutande delarna och ersätta med takpapp.

då får man lossa plåten på det branta taket så man kommer under ordentligt där, och sedan lägga tillbaka den.

Vi har precis samma problem med vårt hus vi precis köpt - taket är för flackt för pannor/pannplåt. Och givetvis behöver taket ses över, eftersom pappskallen som byggt huset lagt enkupigt taktegel på 12-gradig lutning ( svensk byggnorm? knappast )...
Vi har hittat ett tak som klarar ner till 10 grader - Icopal Decra. tyvärr inte billigast, men just nu vårt enda alternativ, vi vill inte heller ha papptak eller korrugerad plåt. Vi hade ett tag även funderingar på att höja hela takkonstruktionen, men den iden har vi skjutit på framtiden...

Vi har också samma problem. Helt plant tak med takaltan över. Nu blir det renovering där plåten åker bort och ersätts med papptak. I vårt fall spelar inte utseendet någon roll då vi har en takaltan ovanpå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.