Tak & Vind
Micke H: Jag håller med om att spekulation är för aktiemarknaden :-) Sticketaket är relativt enkelt att kontrollera eftersom man ser statusen direkt = ruttet trä. Lyft på så många pannor som du kan (minst var 5e i båda ledderna och titta in under sidoliggande pannor. Är det dåligt så finns det helt klart mer att finna längre in i det fördolda innnanmätet av taket. Mitt tak visade sig vara
Mikael_L: Jag har inte ens hunnit läsa speciellt mycket, jag sökte bara efter en sak under lunchrasten då jag hittade den. Tyckte det verkade tillräckligt intressant för forumet, så jag "bookmarkade" den på forumet så jag kan sätta mig och läsa ikväll när dottern somnat. Då måste jag kolla vad dom säger om AMA... ;)
void: Jag provade att borra i en sprucken panna jag hade liggande, och det var ju lätt som en plätt. Ska prova det, och funkar det inte tar jag en titt på krok istället. Tack för tipsen!
vf_micke: 37.5 är det minsta du kan läckta för tegel. Du kan ju ta och justera första pannraden lite upp och ner för att få det att stämma lite bättre. Annars är det bara att kapa översta raden
Watchmen: Har hört från en kompis som takläggning firma. De dyrare plåtarna är värda sina pengar för de billiga håller inte måttet. Tappar färg osv. Som han sa ja för min del kvittare det jag om jag lägger billig plåt eller dyr. Men för kundens del rekomedare han de dyrare märkena.
leiper: Håller på med carportsbygge och har nu kommit till taket. Spikar råspont och sedan ska takpappen på. Hur kännsligt är det med fukt i träet när pappen läggs? Bygget luftas ju hela tiden (och kommer att göras så), så jag tänker att träet torkas från undersidan om det är blött när pappen kommer på. Fel av mig??? Leif
Plåtis: Det finns profilerad plåt som har samma eller liknande profil som eternit. Kolla på en profil som heter GA55-35. http://www.ruukki.com/www/sweden.nsf/documents/4CC6958DCC547520C225722F0042D94A!Opendocument&lang=1 Finns säkert andra fabrikat också, men inte som jag kommer på just nu!
Linus_E: aha.. var finner man denna väv och ad kostar den i runda slängar ? (skåne) / Linus
Kemi: Jag är inte någon byggnadsexpert och matematiker så jag kan inte svara på OM det räcker med 2"x8", men jag har själv 2"x8" takstolar med cc120, det håller då bra än så länge, tilläggas ska då att jag bor i Kiruna och garagetaket har en lutning på en si sådär 5grader, så det ligger ett X antal ton snö på taket vintertid. Mitt garage är 4m brett men takstolarna håller även upp
Dubbelpannan: Jag ska bygga två barnrum på gaveln av övervåningen i mitt 40-talshus. Idag är det ett centralt placerat rum och två rejäla oisolerade kattvindar under snedtaken. Nu har jag byggt en delande vägg mitt i rummet i nockens längdriktning och hängt upp innertaket med sin spånisolering o reglar i två takåsar på vinden, så att jag kunnat riva kattvindsväggarna som burit upp innertaket.
AndreasH: Hej. Ställer denna här för att kanske någon av er har lite erfarenhet av detta. Vi har ett 1-plans Myresjöhus där vi tänkt inreda en del av vinden till ett loft. Takstolarna är av typen fackverksstolar och dessa behöver växlas om. Jag undrar nu ifall någon har erfarenhet av detta och/eller har någon slags uppskattning av vad detta skulle kosta att få en hantverkare att göra jobbet
zingo: Deb svarta beklädnaden är väl sot/tjära från eldstaden och då blir väl något slags avfettningsmedel bra?
duttaren: Till ktm525. Bara en fråga. Jag är ifärd med att lägga plåttak, graderna på lutningen har jag inte räknat fram än men jag har ett "taklut" på nånstans mellan 40-50 cm på en sträcka av 4 meter. Vet ej vad normerna säger, ska söka bygglov för altan i veckan. Nu min fråga till dig dårå. Har du ansökt och fått bygglov för ditt bygge?
KOB: [citat] Det är bra att begrepp klarläggs. En del blev rätt men inte allt. Det är ganska nyttigt att ha klart för sig att all förzinkning inte kallas galvanisering. Galvanisering kallas det när objektet el-förzinkats. Alltså att beläggningen påförts genom en galvanisk process. Varmförzinkning kallas däremot inte galvning. Antingen doppas objektet i smält zink eller också valsas
sjalvdrag: Hade Anticimex här för besktning när jag köpte kåken och enligt honom så var det inte allt för smart att öppna upp då konstruktionen skulle fungera ungefär som ett kylskåp ? och att hålen skulle bidra till att närliggande virke blev svart av kylan som kom in.
zingo: Sol fyra dagar i rad och pappen är på plats. Taket kändes kruttort. Let it rain.
ahlis: Vi river ständigt lertegel tak. Du kan få komma och hämta pannor om du vill. Maila mig om du inte har fått tag på pannor än. Martin@stockholmstak.se
ahlis: När vi montera använder vi oss alltid av Welands material. De är bland de dyrare på marknaden. Men då har man saker som håller. Räkna med 300kr/lpm+moms http://www.welandstal.se/meny.asp?nav=8
Roger Spontare: Mjo, det lär ju blir ju en hel del pill och bök om man ska få motsvarande storlek på hålet. Och sen så går det ju oftast aldrig som man tänkt sig, hehe. Jag får testa med ett hål och se hur det går, annars är det väl bara att bita i det sura äpplet och ge sig upp på ett eller annat sätt.
KE: ja det är ju en variant oxå. Har inte kollat hur tjocka panel brädorna är. Mitt befintliga tak är ca 25mm som jag ska ta bort och jag vill inte höja takhöjden för mycket,vill inte ha en för stor glipa mellan tak och vägg. Men annars blir det ju förstås lite smidigare och lite mindre material.
häger: Det här funderar jag också väldigt mycket på. Dels har vi en veranda med balkong ovanpå, som är 6 kvm, dels funderar vi på att bygga ut med 30 kvm och göra en stor terass ovanpå detta. Balkongen är plåttäckt med falsad plåt och nerbankade falsar. Plåten ser rätt risig ut, men verkar vara tät överallt utom på ett ställe där en stötta till räcket står på plåten. Där
Roger Spontare: Sån lyx hade du inte haft råd med om det hade varit ett överskott på plåtslagare i landet.. Min plåtslagare tyckte inte det var det minsta konstigt, och tyckte det var en självklarhet att ställa upp så bygget kunde fortsätta. Och givetvis köper jag minsta plåtdetalj från honom, istället från byggvaruhusen efter detta. :) Han svänger även förbi och lämnar alla bitar man
ByggaNytt: http://forum.byggahus.se/tak-vind/31682-klarar-sig-ett-tak-med-enbart-takpapp-oever-vintern.html http://forum.byggahus.se/loesvirke/23522-haller-underlagspappen-oever-vintern.html
snickarboden: Diskutera detta med snickarna som skall göra det andra. Hmm, spånskiva i tak??? Något märklig konstruktion. /Kent
Faidros: [citat] Vet inte vad den brukar kallas, men Icopal kallar sin för "takfolie". Här har du en länk: Monarfol Takfolie
snickarboden: Troligen ja men jag har aldrig lagt sådana. Tänk på att ränndalar är ett extremt utsatt ställe, speciellt om fallet är litet. Limma noga och täck gärna spikskallarna med. /Kent
snickarboden: Spikar och limmar över trekantsläktens utsida innan vindskivorna sätts upp och låter pappen gå ner över råspontens ändar. /Kent