takbyte

10k läst  9 svar

1. G
    Medlem Nivå 5
    hej tänkte byta taket i sommar,jag ska byta papp o läkt o röda betonpannor(obehandlade)180 kvm,två ränndalar,även byte tre sidor med vindskivor,vindskivsplåt,hur mkt kan det gå på i pris tror ni,funderar på att lägga det själv,är det väldigt kompliserat för en som aldrig har lagt tak förut,för det skilljer ju en del på att göra det själv eller anlita en snickare,

2. F
    Medlem Nivå 7
    180 kvm råspont 22 x 95 mm à 10 kr/lpm inkl. frakt = 20 000 kr
    20 rullar papp à 400 kr = 8 000 kr
    Läkt = 3 000 kr
    Betongpannor 180 kvm à 150 kr = 27 000 kr
    Plåt = 15 000 kr
    Spik, kompressor och pistoler = 3500 kr

Skulle bli 76 500 kr i materielkostnad.

Använder du lite lägre kvalité på betongpannorna får du naturligtvis dessa billigare, räkna i så fall av 20-30 %.

Är man någorlunda händig men noggrann så kan man byta det själv men det är jättetråkigt att vara ensam. Försök i alla fall få en snickare som jobbar tillsammans med dig.

Lycka till! :) :) :)

3. G
    Medlem Nivå 5

takbyte

hej jo betongpannorna skulle jag få för 60:- kvm,o råsponten får vi se vad som är skadat(det är säkert nån råspont som är angripen),huset är byggt -46 o pappen aldrig bytt,vad gäller arbetet så är det jag,min far o tre bröder så det borde gå undan ganska bra,hur går man tillväga när man lägger pappen,ska man lägga all papp först innan man spikar ströläkt o tegelläkt ,tänkte mest på min lutning på taket o gå enbart på pappen(det kan bli svårt att hålla sig kvar på taket utan att ha nåt att stå på),eller hur brukar ni gå tillväga,mvh glenn

4. F
    Medlem Nivå 7
    Om du kan få vettiga betongpannorna för 60 kr / kvm är det bara att tacka och ta emot. Du har väl inkluderat nockpannor och andra specialpannor som brukar kosta minst dubbelt så mycket som de "flata" pannorna? "Tillbehören" utöver de "flata" pannorna har nämligen en förmånga att kosta "skjortan".

Om huset är byggt 1946 och aldrig blivit bytt takpapp så bör du räkna med att byta råspont. Om du skall byta mer än var femte bräda är det mer lönsamt att riva rubbet och spika nytt. Dessutom är det en så skön känsla att ha helt nytt. Skall du sedan göra något på vinden eller ovanvåningen med isolering eller liknande så är bytet givet.

Man brukar väl pappa och sedan spika/skruva läkt. Använder du minst YAP 2200 så håller pappen att gå på. Men visst kan man pappa och läkta allteftersom, om det underlättar för dig.

Det är bra om ni är fem man, då har ni inte det tråkigt i alla fall. Med fem man behöver ni ingen spikpistol eller pappistol, ni är ju så många!

5. G
    Medlem Nivå 5

takbyte

hej var uppe på vinden o kollade idag o råsponten såg frisk ut enda stället var där genomföringen för expantionkärlet är,där var det lite svart,det måste väl vara onödigt att byta ut all råspont när den är frisk,jag menar man får ju inte lika bra råspont idag som på 40-50 talet,så jag tar nog o byter ut det som är dåligt bara,kollade på byggmax hemsida o där sålde dom papp YAP 2200 för 24.95 kvadraten=4400:- för 180 kvadrat,råspont 22*95 tog dom 6.99 löpmeter.

6. S
    Medlem Nivå 7
    Ang. priset på betongpannor ligger väl Benders Palema på ca 70kr/kvm så det är väl inte så konstigt med glenn30:s pris.??

Är taket brant brukar vi göra så att vi river med oss läkten uppifrån nocken och lägger sedan direkt papp på det rensade området. På så vis har man hela tiden den gamla läkten att stå på. När hela taket är pappat och klart läktar vi nerifrån, det är knappt man behöver sätta fötterna på den nya pappen. Det enda som är lite krångligt med den "omvända" metoden är att man får lyfta pappvåderna på sin väg ner för att få överlappen åt rätt håll.

YAP2200 skall du absolut köra på..

7. F
    Medlem Nivå 7
    glenn30: Vad bra ifall du slipper byta råsponten. Räkna dock för säkerhetsskull med att utsidan ser lite värre ut än insidan. Men du skall naturligtvis inte byta för bytandets egen skull, fattas bara annat! Hur är det med fjädern ligger den i ordentligt överallt?

När det sedan gäller priserna kan inte sägas att någons priser är felaktiga, det skiljer bara i sättet är räkna.

Känner till att Byggmax tar 249 kr för en rulle Trebolit underlagspapp. Tänk bara på att rullen är 5 % mindre än andra papprullar. Detta ger ett faktiskt pris på 262 kr. Icopals Macoflex med klisterkant ligger på c:a 350 kr per rulle och är suverän. Till detta kommer frakt, alltså är det inte helt fel att räkna med 400 kr per rulle. Tänk också på att man behöver fler rullar än det faktiska antalet kvm eftersom det skall finnas överlapp, det skall skarvas samt inte minst att kommer man till slutet av en rulle och slutet av taket på den "våden" lägger man inte den sista metern av rullen utan börjar i stället på en ny rulle. Detta ger också spill att räkna med.

Råspont finns också för 6 kr / lpm från sågverket. Bor man inte i Småland eller Norrland måste man räkna med frakt.

Det är riktigt att vissa betongpannor kostar 60-70-80 kr/kvm, kolla emellertid vad som skrivits om detta längre upp i tråden.

Så sammanfattningsvis, kalkylen som getts till glenn30 baserar sig på bra material och till ordinarie priser samt inkluderar frakt, vilket angivits. Hittar man extrapriser eller tar sämre kvalité på materielen och dessutom räknar bort frakten får man självklart ett lägre pris. När folk just säger att renoveringen blivit dyrare än de räknat med beror det ju oftast just på att de varit optimistiska i sina kalkyler.

8. F
    Medlem Nivå 7
    Kan tillägga att Silvan och Cheapy har ett ganska bra beräkningsprogram som man kan använda sig av för att få ett överslag på kostnaden.

www.takberaknare.se

9. G
    Medlem Nivå 5
    hej igen,nu har jag ringt några o hört vad taket kommer att gå på,fick ett pris på solberg trä i munkedal,ca:25000:- för 180 kvm,då innehöll det röda betongpannor(benders),60 nockpannor,strö läkt samt bärläkt 180 kvm,21 rullar papp (yap 2200),samt en panna för toalett avluftningen på taket=(svindyr 750:),sen till kommer ju spik,ränndalar,vindskivor,vindskivsplåtar,mm,jag tyckte det var ett ganska ok pris.glenn

10. F
    Medlem Nivå 7
    Har enligt ovan räknat 30.000:- inkl. frakt för samma kvantitet, så 25.000:- borde inte vara för dyrt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: