Tak & Vind
RedTop: Ja, att det fanns olika storlekar (4,5 och 6") förstod jag men frågan var om profilen varierade mellan olika fabrikat så att man måste ha rätt krok till rätt ränna. Nåväl, jag ritade av kroken och svängde förbi Byggmax och det verkade stämma hyfsat bra så jag köpte loss allt jag behövde till gäststugan. Rännorna passade perfekt i befintliga krokar och fyra timmar senare hade jag
fredwel: Kan tillägga att prisbilden mellan Burcharth och Vegtech är ungefär ika, ca 500 kr/m2. Personligen tycker jag mattorna från Burchartha är snyggare, de är grönare och frodigare och har fler arter. Vegtechmattorna går mer i rött (mycket gul fetknopp) Jag har ngra vegtechmattor liggande som blev över vid ett rondellbygge och som jag fick, jag ska använda dom som marktäckare i
Cyphera: Ja, som rubriken lyder. En spricka på 1 meter som befinner sig ca 30 cm från väggen t.ex.?
Daniel_E: Japp, det var det jag oroade mig för. Men som tur är så har det varit milt väder i veckan. Skorstenen gjorde jag klar i söndags. :) Så nu ska man kunna känna sig lugn. Tack för svar.
pappskallen: [citat] Vi lägger tätskiktet i bland, dock köper dom inte tjänsten av oss utan det gör fastighetsägaren, detta sagt för att tydliggöra att jag inte har någon som helst anledning att vara partisk. Till saken: Visst dom är dyra men ack så bra, hade aldrig chansat med att göra något liknande själv, har varit med om ett tak där växtligheten dog delvis, och det var inget snack, dom kom
trojlee: Någon som har satt det?...skulle vilja se bilder...:D..... / M
knut v hage: LUFT IN----LUFT UT Man får inte glömma tilluften.Dessutom slipper man ofrivilligt drag.Luften går alltid den lättaste vägen.Man får antaga att luftflödet är efter behovet.Självdraget fungerar om kanaler är tillräcklig höjd,tillräcklig area,ej sidodragningar,eller strypningar i ventiler.Utförlsen av luft ur ett hus styrs av tilluften.Således troligen overvåningen kanske det inte
LinaoMarkus: tror du har rätt. finns ingen balk nu, men går ju att sätta dit en prydnadsbalk om man tycer det är snyggt
Cheesus: Hm...jag har haft gården i en månad men den är snustorr inuti och konstruktionen verkar helt ok.
Andy_Pandy: hej taksteg sätter ni dit innan installation av skorsten som nödvändig stödhjälp eller senast innan besiktning och godkännande av kamininstallation som utförs av auktoriserad. // Anders
Nojje: [citat] Jag hade precis hemma en kompis som är hyfsat bra på det mesta. Han har nu också knackat på taket och är även han fundersam vad det är för tak. Betong är det men mer vet han inte. Hur som helst så gav han mig ett alternativ med reglingen och hur jag skall fästa dessa i vägen. Får se om det löser sig. Tack så hemskt mycket för hjälpen FEIN .
Torpet: Hej kan man provtrycka om diffusionsplasten i bjälklaget upp till vinden är tät ????
Zero: Kan man slippa snörasskydd om man använder betongpannor med granulerat ytskikt? Jag vet av ett gammalt tak med granulerat ytskikt på ungefär 45° som ej har snöras. Vad har ni för erfarenhet av betongpannor granulerat ytskikt? Jag har hittat två större tillverkare med liknande pannor: "Zanda Garant är en extra slitstark betongpanna som är ensam om tio års trippelgaranti. Den unika
Cyphera: I det här fallet är halva vinden inredd och där finns en trappa ned till entréplanet. Övriga vinden (som är stängd med dörr) är oinredd. Vad tror ni om det?
snickar_lasse: hej ! du får nog gå till en konstruktör,detta ser krongligt ut o dyrt.det e inte bara o rita ett tak,man måste kolla inne i huset,hur väggar står o om dom är bärande.oftast behövs det en massa pelare o balkar , för att hålla upp konstruktionen.
GoForIt: Ja, jag har rekommenderat badrummets innehavare att montera en fuktstyrd fläkt.
jon_h: Ja, rätt dimensionerad, upplagd och monterad skulle en balk kunna ersätta takstolens bärande funktion. Hur du ska göra detta i praktiken vet jag inte.
sirbo: Riktigt taktegel kräver ju ett ganska exakt regelavstånd annars sluter det inte tätt vilket borde vara fallet hos dej. Backjobb skulle jag säga. http://www.lafarge-roofing.se/upload/344/Tegel_SE2006.pdf står hur du bäst kapar de översta pannorna. Använde vinkelslip själv ,dammar som bara den.
Zero: Ja det var ett häftigt tak - behöver nog inte skottas så ofta :-) Fast jag börjar inse att takras inte är så bra där detta hus är. :-( Men om man tänker på betongpannor (svarta :-) ). Vad är då bättre: Att ha ett tak med granulerad yta (som troligen håller kvar snön utan snö rasskydd) eller ytbehandlade pannor som behåller färgen bättre och minskar risken för beväxning men
pappskallen: Om det händer på var tionde jobb borde dom byta yrke!! Det är deras skyldighet att se till att det är tätt vid dagens slut, det finns olika sätt att lösa det på beroende på vari problemet ligger, men man kan inte chansa på att det inte blir regn/snö. En annan viktig grej är att var och en har tätt efter sig, det gäller alla hantverkare, ex. kan ju inte rörkillen bara dra från
martin_skold: Tack, men det är just detta som är problemet. Som hempularen hänvisar till så står det ju 375mm med en stor glipa som följd. Det suger. ringde lafarge nu, men de stängde ju precis när jag ringe. tack Murphy..
Hessam: Jag tänker i samma banor, därför lyfter jag tråden.
nattugglan11: Jag har gips hemma, skitsnyggt! Bubbla lager för att vara ett bra brandskydd. Använda brandsilicon i fogarna mot väggen! ..om du orkar bry dig. Se till att använda målarpappa i fogarna mellan alla gipsskivor, för hos mig har det tyvärr spruckigt lite, syns knappt men jag har ett smalara "Mini-kors" i taket. Lär ju vara hästjobb att göra men nog värt det. Annars hade jag satt panå i
nattugglan11: Hej, i min lägenhet har man satt nya innertak(2 år sen), förut var det takväv men som man tog bort pga brandfara. Taken som kom nya var dubbla lager gipsskivor. Det tråkiga är att det har släppt lite, jag har ett "kors" i taket i båda stora rummen. Korsmönstret är alltså efter sprickor mellan gipsskivorna. Kanske för att takribborna som gipset sitter i inte håller tyngden för
rayhed73: Jag har lagt mitt plåttak färdigt, Taket är valmat. Det som fattas är stormplåten som möter de två nockplåtarna. Denna stormplåt rundar knuten på huset. Fråga: Hur ska man appelicera stormplåten ovanpå nockplåten? Alla svar välkomnas... mvh