Jag har byggt ett litet utestall under julhelgen men hann inte med att få ut underlagspappen i tid. Nu är svallet genomdränkt och har slagit sig.
Ca 50m2, 4 graders lutning, 17mm råspont. Tanken var u-papp + ytpapp (i vår). Ej isolering, bra ventilation
Taket är rejält vågigt. Finns det en chans att det lägger sig när det torkar upp så att pappen kan läggas på plant underlag? Vilka lösningar finns, skivor etc? (man kan förstås riva bort och lägga nytt, men ack så trist)

Jag tvivlar på att det kommer att lägga sig när det torkat..
Det är inte lätt att rikta upp sponten när den väl slagit sig.
Är det spritt över hela taket eller fläckvis?? Är det fläckvis kanske det går att byta ut just de bitarna som slagit sig utan att behöva riva undan alltihop.

Jag tror inte heller att det kommer lägga sig av sig själv, men däremot borde du kunna slå ner det på plats igen när virket torkat.

Vi brukar spåra med cirkelsågen och sedan spika ner brädorna så gott det går, brukar bli fullt acceptabelt.

pappskallen skrev:
Vi brukar spåra med cirkelsågen och sedan spika ner brädorna så gott det går, brukar bli fullt acceptabelt.
Jo, så har vi också gjort någon gång..
Men det är inte lätt att spika ner det om det rest sig mellan takstolarna - även om man spårar först.... Är det på själva takstolarna kan det fungera - men inte mellan.. Visserligen kanske det kunde gå att få dit något på "baksidan" av sponten och dra ner den i då, fast jag tvivlar..

Dessutom känns inte taket helkul att gå på längre om inte sponten sitter ihop - 17mm är svajigt som det är ;)

Tack för tipsen. Det är bara mellan spanten som det slagit sig. Jag har funderat på att sätta regel mellan spanten och försöka dra ner det bulorna, men det känns styvt. Spåra med cirkelsågen låter smart. Ett spår längsmed och centralt i varje bräda från ovansidan? djup?

Vad tror ni om masonit på?

oet skrev:
Tack för tipsen. Det är bara mellan spanten som det slagit sig. Jag har funderat på att sätta regel mellan spanten och försöka dra ner det bulorna, men det känns styvt. Spåra med cirkelsågen låter smart. Ett spår längsmed och centralt i varje bräda från ovansidan? djup?

Vad tror ni om masonit på?
Prova med cirkelsåg - men som sagt - jag tvivlar på att du får det tillräckligt bra för att få dit ytpapp snyggt. Var dessutom försiktigt när du rör dig på taket för det försvagas en del.
Masonit kommer inte att göra taket rakare, men givetvis tätare. Vi använder ofta masonit istället för u-papp när vi renoverar gamla hus som inte har råspont utan "lockpanel" (vet inte riktigt vad den taktypen kallas egentligen - brädtak??), och det fungerar utmärkt..

Följande har löst problemet:
2*3" regel cc 60 (en mellan varje takstol)
sågat spår längsmed de upphöjda brädorna.
Skruvat (spika hade troligen också fungerat) ner taket mot de nya reglarna.
Inga större problem alltså..

Skönt att det löste sig, hade inte varit roligt att stå och göra om det den här årstiden (och ingen annan årstid heller förresten).!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.