Tak & Vind
maxald: Hej! Vi har tittat på ett hus med platt tak (nåja nästan) och har förstått att det är en del problem med den konstruktionen. huset i övrigt är väldigt spännande och fint. Är det möjligt att bygga ett nytt tak, gärna valmat tak (allra helst ett sådant tak där lutningen minskar ju längre ut mot fasaden du kommer, vet inte vad ett sådant tak kallas)? Är det väldigt dyrt? Huset är
pekivan: vet inte hur admin vill göra...men kom på att jag har nog postat inlägget i fel kategori. prövar att posta den på EL istället
Styx: Jag har också hört det, men inte heller varför det skulle vara så fantastiskt mkt bättre.. Dock har vi någon gång lagt nockpannan uppe på det där vecket, och det blir iofs rätt bra, men ur täthetssynpunkt spelar det nog mindre roll - kanske är någon plåtis som läser detta och kan reda ut..
Styx: 1. Håll noggrann uppsikt efter ev. svarta prickar uppe vid nocken. Dessa kan vara ett tecken på otillräcklig ventilation, men kan i så fall relativt lätt åtgärdas genom montage av s.k. Mögelstoppers. När det gäller fukt och därtill relaterade problem är det inte lätt att uttala sig om hur mycket ventilation man skall ha på vinden. Åsikterna tycks gå i vågor så att det ena året
grutt: Sticksåg, riktbräda och fintandat blad för metall enligt bonniers råd ovan funkar utmärkt. Är det mycket som ska kapas rekommenderas dock nibbler.
Chinaski: Harald nyborgs alu-nät tycker jag att det är ett hyfsat pris på: http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=6311&n=10
Fabian-Bom: Instämmer med klaskarlsson. Man ser vindavledaren på bilden med röret. Olyckligt att täppa igen luftspalten med isolering där. Se även över luftningenen av avloppet. Kanske har det satts igen eller så är det inte draget upp genom yttertaket, men det ser du ju lätt från utsidan. Om pappen på gipskivorna är fuktig/möglig får du kasta ut dem. På bilderna syns det inte att något är
hyllplan: Det var 125mm rännor, man mäter de skumt, från ena ytterkanten till ena innerkanten på dalen, då hamnar på cirkus 125mm....
Styx: Mängden spill påverkas framför allt av huruvida du väljer ändspontat eller ej.
Maxen: Hmmm... Så kan man ju förstås göra. Speciellt som jag har målad råspont (med den "stickiga" ytan in mot rummet) i hela storstugan just för att få till den rustika känslan... /M
P-plats: ...det blev härdad board, köpte den idag och slänger på taket i morron.
jon: Svarar på min egen fråga... 4 ton blir det. Inte värt att åka 5 vändor örebro-halmstad för =(
pappskallen: Kan jag aldrig tro, jag högtryckstvättade mitt tak för 3-4 år sedan -inga problem.
Chao-Li: Verktyg för detta finns det minst tusen medlemmar som kan bättre än jag. Själv har jag alltid knackat. Du kan ju även fästa reglarna delvis i de bef takreglarna om du är osäker.
dahlis8000: Jag ska göra samma sak på min övervåning! Snackade med min granne som är snickare eftersom jag var lite rätt för att panelen skulle bukta neråt, han sa att det inte var några problem med typ 15mm panel bara den var riktigt spontad. Nu har jag visserligen inte lika mycket isolering som du.
potatoking: Jag skulle vilja ha lite tips på "tillvägagångsättet".... Har ett tak på 75m2 som idag har plåt. Lätt lutande - gångbart. Skulle vilja klä det i papp istället. Frågan är om jag lägger plyfa på plåten och sedan underlagspapp och sedan en ytpapp - måste jag ha något spärr mellan plyfan och plåten? Kan jag skruva plyfan direkt i plåten?
ulsaulsa: Fick du till det? Har du bilder på det? Står i begrepp att göra ungefär samma sak.
Travolta76: Jag håller på att bygga en takkupa. Taket på kupan har en lutning på 14 grader. Jag har tänkt lägga tillbaka befintligt tegel. Har tagit reda på att tegelpannor inte skall läggas på lutningar mindre än 22 grader. Skall tilläggas att jag har tänkt byta ut taket vid senare tillfälle (1-3 år) då taket börjar bli dåligt. Då skall det upp betongpannor. Så hur gör jag? 1. Använd
780xlt: Jag har pulpettak, ca 10 graders lutning. Takytan är 100 kvm och husmåtten ca 11,5 m x 7 m , så det är ganska rejäla limträbalkar/takstolar som bär detta. Jag har stående träpanel, och limträbalkarna kommer ut helt synligt några dm. Men mellan limträbalkarna och fasadpanelen är det på vissa ställen glipor om 1-3 cm, där regn kan komma in. Självklart vill jag täta detta. Men vad
So20: Hej allihopa Jag har just fått ta över ett soldattorp från 1825 och med tummen mitt i handen så kommer det att bli spännande:). Det har nu börjat att rinna lite vatten längs med murstocken på vinden när det regnar mycket. Skorstenen över tak består av en liggande stenskiva med plåt under och 4st stående stenskivor, läckaget kommer enligt vad jag själv sett in enligt pilarna på
magric: Skall täcka ett pulpettak med taklut 13 grader och har förberett med stuprör vid varje gavel. Hur gör man avslut mot gaveln med underlagspappen (och pappen) om man vill ha en ståndränna som töms över kanten på gaveln? Normalt så sätter man efter vad jag förstått denna mot en trekantlist som sitter mot vindskivan. Detta går ju inte i mitt fall då vattnet då kommer attstanna på
pappskallen: [citat] Precis! Får väl dock utveckla resonemanget lite.......... 1: precis som jon_h skriver så är prisskillnaden ganska liten om man jämför, vilket för mig innebär att självtäcken är hutlöst dyr iom. att den rent tekniskt sett är en betydligt sämre produkt (kvaliteten i allmänhet) 2: OM du skulle misslyckas och det läcker så sitter du tråkigt till, har du anlitat en
Jack Of All Trades: Har precis lagt ett clix tak själv så jag vet lite vad det kräver för arbetsinsats men inte vad arbetskostnaden är. Jag kan säga att kvadratmeterpriset blir helt beroende av hur taket ser ut. Om det är ett sadeltak utan skorstenar så går det mycket snabbt att lägga clix. Om det däremot finns ränndalar så är det lika mycket jobb att lägga clix i ränndalarna som vanlig bandplåt.
saturnus: Tack Norell, det här är mitt yrke sedan 45 år......men månntro dom har svurit, på alla skruvskallar som inte skruvats in ordentligt. Här uppstår då ett klassiskt problem, när sandspacklet slipas, så åker även skruvarnas galv av, och med tiden, en brun rostfäck
calle336: Halloj vet inte om detta är rätt forum men kan ju fråga ändå. Håller på å renoverar ett torp och det ligger en takbjälke dikt an mot murstocken. Nu är frågan den vad ska man ha för avstånd mellan murstock och trä. räcker det att lägga emellan en mineritskiva mellam trä och murstock eller måste de va nått mer?? Mvh Calle
theswede78: Tror din takläggare rekomenderar att lägga board för att det blir billigare för dig plus att det går sanbbare för honom att lägga taket. Det är väl det som är fördelarna med board. Personligen tycker jag att det känns mer genuint och robust med råspont. Jag tycker att känslan är mycket viktig. Känner du dig osäker med board kommer du oroa dig över taket, och det är det sista
FredrikOrust: Hej! Jag söker takstege i relativt lätt material (aluminium?). Stegen skall inte vara fast monterad på taket utan gå att flytta runt efter behov. Vi har ett hus med sex takkupor och stegen behöver kunna flyttas vid rengöring av dessa samt vindskivor. Stegen skulle helst vara säkrad genom nockbåge, eller också kan den stå med "fötterna" i hängrännan. Stegen behöver vara 6-7 meter
theswede78: Vi lade om vårt tak nu i dagarna trots det ostadaiga vädret. vad ska man göra, vänta till nästa år eller? Det är bara att köra på! Upp med presennignar så löser det sig. Ta bara bort pappen där du vet råsponten är dålig, byt den och pappa om. Skulle du få ett läckage är det inte hela världen om du täpper igen. Kommer ingen ny fukt så torkar förmodligen den fukten som kommit
jbr: [citat] Det man möjligtvis kan invända mot det resonemanget är att vi idag lever på ett helt annat sätt än man gjorde under husets första 70 levnadsår. Mängden fukt en familj som duschar i princip varje dag producerar är ju något helt annat än tidigare. Husen hade ju vidare ofta ett stort antal kaminer/kakelugnar tidigare som torkade ut konstruktionen etc... Jag säger inte på något