Hej.
Snart dags att montera takstolar och lägga tak på mitt garagebygge.
Innan dess ska det fixas underlagstak. Jag kommer inte att köra råspontat utan ska bygga på samma sätt som huset är byggt där man använt sig av PAROC Underlagstak 8441-00.

Är intresserad av och veta om det finns några andra fabrikat/modeller för samma typ av produkt. Samt gärna var man kan köpa detta i södraste Sverige (Skåne, blekinge, småland)

Kan svara själv på denna nu.
Gjorde helt enkelt så att jag köpte "vanlig"board till garaget - dvs skivor.
Efter att ha jämfört priser så var ByggMax billigast så det blev köp där.
Valde mellan oljebehandlad eller obehandlad. Valet föll på den obehandlade, för jag har för avsikt att rolla skivorna innan takläggning med kallasfalt som jag har över.

Vanlig board om det är vad jag tror att du menar så varnar jag dig! Den bär inte att gå på med risken för allvarliga olyckor som följd. Skall du ha board som underlagstak så skall du använda en speciell takboard som dels är ytbehandland och även väsentigt mycket kraftigare så den är genomtrampningsskyddad. Slänger du upp en vanlig 3,2 mm board så kommer du fort att inse att den inte tål särskilt mycket, t.ex när du tappar hammaren första gången eller trampar fel.

Icopal Miratec är ett bra alernativ eller Mataki Haltex RS10

Byggmax oljehärdad massonit fungerar kanon! godkänt genomtrampskydd. Gå på, ligga på, tappa hammaren på. Glöm bara inte att tät spika den!

larsson1 skrev:
Är det nedanstående du menar?
Spikas de direkt på takstolarna? Och sedan underlagspapp? Sedan takbeklädnad? (i mitt fall schingel)

[länk]

Det är de som jag har använd.

De tätspikas direkt på takstolen.

Men jag vet inte riktigt har du lägger takschingel...har aldrig gjort det.

Jag vet bara att oljehärdad massonit fungerar bra under betongpannor.

Mitt tak på garaget är uppbyggt så här : (utifrån)

Betongpannor
Bärläkt 45x70
Oljehärdadmassonit
takstolar.

/Spoon195

Nej, ska du lägga shingel ska du ha råspont.

andersmc skrev:
Nej, ska du lägga shingel ska du ha råspont.
misstänkte det! shingel är väl någon typ at asfaltstak??? massa?

Jag tänkte använda oljebehandlad board från Byggmax som takboard men jag är lite bekymrad över att måttet 1220x2440 inte medger den 4cm överlappning som är rekommenderad utan endast 2 cm. Det är den vertikala överlappningen det handlar om. Hur allvarligt är det? Borde väl bara vara att spika lite tätare i takstolarna? Som jag ser det är det väl den horistontella överlappningen som är viktig...

injonil skrev:
Jag tänkte använda oljebehandlad board från Byggmax som takboard men jag är lite bekymrad över att måttet 1220x2440 inte medger den 4cm överlappning som är rekommenderad utan endast 2 cm. Det är den vertikala överlappningen det handlar om. Hur allvarligt är det? Borde väl bara vara att spika lite tätare i takstolarna? Som jag ser det är det väl den horistontella överlappningen som är viktig...
Jag tätspikade mina och det funkade bra, dessutom så tog jag asfaltsmassa och penslade i de skarvar som jag inte blev helt nöjd med.

Låter som en bra lösning!

Men visst blev det en mycket liten överlappning? Jag gissar på ca 1 cm eftersom det antagligen behövs ca 1 cm för boarden ska hänga ned någon centimeter under bärläkten i mitten...

injonil skrev:
Låter som en bra lösning!

Men visst blev det en mycket liten överlappning? Jag gissar på ca 1 cm eftersom det antagligen behövs ca 1 cm för boarden ska hänga ned någon centimeter under bärläkten i mitten...
ja, det blev ca 1 cm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.