Byggahus.se

Riktning gipstak kontra glespanel

1. 6
    Medlem Nivå 7
    Såg på Gyprocs hemsida att gipsskivor i taket ska monteras vinkelrätt mot glespanelen så att kortsidesskarvarna kommer mitt över en glespanel.
    Nu har snickaren jag anlitat monterat gipsskivorna tvärtom :-| på en yta ca 22m2. Dvs kortskarvarna blir lite ostabila i mitt tycke.
    Skivorna är 900x2400x13mm.
    Glespanelen som är 70x21 sitter med 300cc. Avståndet mellan glesbrädorna där skivskarven "hänger i luften" är alltså 300-70=230mm.

Är det ok att köra vidare med spackling och armering med pappersremsor, eller måste taket göras om??

Tänkte göra enligt Gyprocs anvisningar, dvs spackla den skurna fasningen jämn, slipa och limma fast pappersremsa.

2. N
    Medlem Nivå 5
    Tänk åt andra hållet då, hur många skarvar skulle inte ha hängt i luften utan stöd om gipsplanken monterats tvärs glesen? Det har ju hänt mellan varje gles.
    Eller tänker jag fel ?

3. 6
    Medlem Nivå 7
    Jag läste bara vad som stod i Gyprocs mont.-anv. Jag tänkte också som du, men det måste väl finnas en anledning?
    En skillnad är ju att kortskarven inte är pappklädd, dvs armerad, som jag ser det. Och kanske just därför känsligare för prickbildning? Kanske mjukare och rör sig mer också?
    Men frågan är om det gör något?

4. Peter2400
    Medlem · Nivå 21
    Enligt Norgips moteringsinstruktioner skall alla skarvar vara understödda,
    det fixar man genom att använda plåtband eller T-skarv.

Så här skriver dom.

Men kör du med limmad pappersremsa borde det räcka ändå, pappret är starkare än vad man tror.
    Lycka till. /Peter

5. N
    Medlem Nivå 5
    Du har mindre avstånd mellan de två första glesen - 265 mm, så att gipsen och glesen börjar från samma punkt.