Tak & Vind
Thor: Hur ska det vara igentligen, min fråga är min kompis har köpt ett hus där en utbyggnad är gjord och det som händer är att dom får "kondens vatten antar jag" efter båda väggarna vid skifte från kallt till varmt väder, det är en såndär öppen taklösning på utbyggnaden. taket är gjort följande nu. *plåt *byggplast *mellanrum *byggplast som går ner i väggen en bit
Mattias_Maria: Jag är inte så insatt i ämnet kan någon motivera varför värsåsvillan har bättre lösning? Är skillnaden i kvalité så stor mellan Skidstas lösning och värsås att prisskillnaden är motiverad? Som jag fattat det byggs merparten av husen nuför tiden enligt skidstas modell. (stämmer det?)
Mikael_L: [citat] En anledning till att ha papp där kan ju vara att spånisoleringen inte ska krypa fram mellan bräderna i väggarna, dvs inget problem idag då man inte har spån, men väl förr i tiden. Jag tycker också du skippar pappen på insidan, såvitt jag förstår kan den inte göra någon speciell nytta. Däremot ska du se till att ha papp eller något annat vindtätt men fuktgenomsläppligt
plåtslagarn: det enda som är godkänt enligt husama är ett sk underbeslag i plåt och det finns det anledning till.... fuskas väldigt mycke med denna plåt...
plåtslagarn: en sk cowboyvagn att sätta över skorsten finns i olika typer och varianter som förlänger livslängden betydlig kanske inte skulle va så dumt....
Mikael_L: [citat] Ja DET har du så rätt i. Har faktiskt inte tänkt på att utseendet ibland är nästan helt oviktigt ... ;)
sommarbygge: Tackar för svar! Jag tänkte ha kutterspån som isolering på vinden (oinredd) 50kvm ,och,förr eller snare) måste jag kolla på olika ställen på jakt efter fukt,råttspår mm.Man vet aldrig,på nägot ställe kanske ha möglat med risk att trilla igenom.
plåtslagarn: vid en temperaturändring från -20 till +20 rör sig materialt plast ca 20 mm per meter alltså 20 cm på 10 meter motsvarande siffra på stålplåt är 5 mm per meter.... det som händer är att skarvarna läcker efter ett tag och i längden är plåtrännorna billigare....
Frågvis: Som jag förstod det av trebolits monteringsguide så ska pappen vikas över trekantslisten och spikas dolt där vindbrädan (tror jag det heter?) kommer sitta. Alltså kan jag klippa upp kappan och spika den när jag vikt den över trekantslisten. Tack för svaret! Då klipper jag till en remsa och lägger över det synliga träet, jag har redan gjort det med underlagspappen. Tycker att
imported_Byggaren: Du ska vara försiktig med tvärgående väggar vinkelrätt taknocken. De behöver inte vara bärande, men kan vara räknade som vindavstyvande. Alla tak har en tryck/lovartssida och en sug/läsida. Tyvärr växlar de läge beroende på från vilket håll vinden blåser. Oftast finns dock en förhärskande vindriktning. Det är den som är farlig. Den skjuter hela takstolen åt det håll som det
Snailman: om man har råspontluckor står lite anvisningar här: http://www.npn.se/tillverkning/raspontluckor.php men det hjälper väl inte dig så mycket...
nyignesta: Jag har köpt ett enplanshus med källare byggt 1953. Uppvärmningen ( vattenburen) har hittills varit olja, ved och el. Vinden är helt fri från missfärgningar och mögelangrepp. Isoleringen är kutterspån. Det finns ingen ventilation varken i takfoten eller annorstädes. Vad händer om jag byter uppvärmning till berg-eller luftvärmepump. Eller om jag tilläggsisolerar med lösull?
snuttjulle: [citat] I mitt område byggt -50 har alla en 180 graders krök sittande på avluftningen och jag har aldrig hört några problem att det skulle hämma avluftningen.
Jon Fors: Vi renoverade vårt garagetak førra sommaren. Vi læt helt enkelt eternittaket ligga kvar och kapslade in det med ett nytt plåttak. Blev snyggt och billigt. Eterniten gør som sagt ingen skada nær det ligger kvar, det ær nær man tar det som det dammar asbest øverallt.
zaxter: Hej! har ett garage på ca 30 kvm från 70-talet, med ett tidstypiskt platt tak med ca 15 % lutning. Skulle vilja göra om taket till sadeltak med tegel.. Vad skulle detta kunna kosta, om man lägger ut det på entreprenad i stockholm? Vad kan det gå på om man gör det själv? Takstolar borde man väl kunna hitta färdiga? Måste man förstärka reglarna, för att klara av den ökade tyngden?
christiancarlsson: Tack så mycket! Ska höra med nån lokal plåtslagare att titta på det och få en offert
ByggaNytt: Hehe, jo det finns måånga alternativ till råspont! Detta har vi avhandlat några gånger.... http://forum.byggahus.se/tak-vind/31885-allternativ-till-raspont-i-tak-finns-det.html http://forum.byggahus.se/tak-vind/31501-alternativ-till-raspont.html
Fox67: Tackar för svar. Hittade en takstolsbyggare här på hemmaplan som fixade det åt mig :) 20 sidor med en massa uppgifter.
imported_peter: Det stämmer bra, visst är det tegelkrok U som jag använt. fungerade kanon.
Hobbit: http://www.hilti.se/holse/modules/prcat/prca_navigation.jsp?OID=-22201 Men inte direkt i den förpackningen jag haft för kanske tre ar sen. Hobbit
imported_dabe: Tacka alla för svaren. Självklart skall det tätas, speciellt om det nu finns färdiga produkter för det. Det borde även vara självklart för en firma som säljer och monterar kaminer och skorsstenar. Skall framföra detta och hoppas att de förstår. Det borde gå att ordna i efterhand.
Bjarredsbon: Vi har valmat tak, c:a 25 grader upptill och c:a 60 grader nertill. Vi bor precis vid västkusten i Skåne, och har ordentligt med salt och sol som borde slita hårt. Angående plåten så tror jag det blir plåtis. Det brukar bli en del plåtar vid takfot och gavel som han åndå måste pilla med. Jag tror att plåtisen föredrar vanlig takpapp en halvmeter runt skorstenen. Om platsen är synlig
Bjarredsbon: Vi har också samma problem. Helt plant tak med takaltan över. Nu blir det renovering där plåten åker bort och ersätts med papptak. I vårt fall spelar inte utseendet någon roll då vi har en takaltan ovanpå.
andersmc: Om takstolarna är riktigt konstruerade ska skarvarna sitta på ett sådant ställe och vara så utformade att de inte är avgörande för hållfastheten. I så fall spelar det ingen roll hur du vänder dem.