Enligt byggbeskrivningar och sunt förnuft bör ströläkten monteras i takfallets riktning rakt ovanför takstolarna.
Om takstolarna sitter på ex. c/c 1200 mm och ströläkten skall sitta på c/c 600 mm måste dessutom ströläkt sitta mitt emellan takstolarna.
Så långt är allt ok.

Om man nu har spikat råsponten (som har 85 mm täckande bredd) med två spik på varje bräda, är väl risken stor för att läktens spik hamnar just på råspontens spik.

1) Vad gör man för att undvika detta eller är risken för detta faktiskt ändå inte så stor?

När man spikar mellan två takstolar så är "fästmaterialet" bara råspontens tjocklek (22 mm).

2) Vad skall man använda för spik?

3) Är det något man bör tänka på ifall man använder för lång spik och den går igenom råsponten, vad har det för betydelse att spiken sitter "i luften"?

4) Skall man hellre skruva fast läkten?

Tacksam för svar

1) Jag tror att risken för att du hamrar på råspontens spik är liten.
2) Varmgalvad läktspik, 75x2,3 mm om jag inte minns fel.
3) Det är bättre att spiken är lite för lång (så att den fastnar ordentligt) än lite för kort. Det du bör göra är att bocka till spiken på vinden så att ingen får en vass spik i huvudet. Detta behöver du inte göra om du saknar vind.
4) Vet ej.

1. Har själv läktat upp 160kvm tak i höstas med exakt de förutsättningar du ger, träffade inte råspontens spikskallar en enda gång såvitt jag minns...

2.3.4 Se Pers svar...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.