Tak & Vind
Grop: Jag var uppe på taket häromveckan och såg att jag behöver byta några betongpannor. Förra ägaren till huset sa att Jönåkerpannor passade. Om en Jönåkerpanna passar, finns det andra märken som också passar? Är det rent av standardmått på en betongpanna?
emmanicke: Nej vad jag kan se så är det inte någon spricka ï pappen och bubblan syns bäst när det är sol , så det där med gas verkar vara en vettigt tanke Nicke
martin_skold: här kommer iaf en bild på mitt tak: [bild] förtydligar: 1: gammal takstol 2: undre spont 3: fuktspärr 4: isolering 5: luftspalt läkt+masonit 6: yttre spont 7: yttre takstol 8: takpapp 9: OBS de "främre" takstolarna på fotot ligger kloss an mot varandra för att täcka sponten som annars skulle synas i detta fack där vi ska har ett takfönster. lite special där. (90x160cm rakt över vår
DIGI: Tack Klas underbart, fick svar på alla mina frågor och lite till;)
Cica: Man måste ha bygglov om man byter material i taket. Alltså som ni från tegel till betong. Men inte om ni byter från tegel till nytt tegel. Det är möjligt att man behöver bagganmälan också. Ett betongtak är ju mycket tyngre än ett tegeltak varför det kan behövas bygganmälan med allt vad det innebär med kvalitetsansvarig mm.
holyanna: Tack för svar! Jag håller med om att det är en skämtpris, om än inte speciellt lustigt. Vår villa är normalstor, men eftersom vi inte kunnat få tag i mer än en målare har vi inte haft något annat pris att jämföra med. Jag får väl ge mig på målarna igen när deras säsong är slut. I novemeber? En till har lovat att komma "under hösten".
Heise: Hej, Har idag ett lågsluttande eternittak på ett tvåplansradhus. Taket är på ca. 55kvm. Har följande frågor: - Vilka olika tak finns och vad skiljer i pris och underhåll? - Hur lång tid tar ansökan om bygglov för denna typ av omläggning? - Har fått en prisindikation på 1000kr/kvm för papptak (inkl. borttagning, bortforsling mm dvs nytt tak på plats), är det ett ok pris? Vad ska
Jesca_j: Jag föredrar glespanel, just för elens skull, och att glespanelen är enklare att sätta upp. (Vi har glespanel i garage-tvättstuga-groventre och mellanåsar i resten av huset.
Zero: Klockspiken har ett problem och det är att vinden kan få den att långsamt krypa upp och därför skall jag prova att ersätta den med extra lång farmarskruv.
rollo: [citat] Jag tror att sprutan inte är avsedd för avfettande lösningar. Risk att den förstörs då. Annars har jag använt exakt samma metod o det ser lovande ut med gradvis minskande mossa o lava.
Loffe: Kontakta martinssons, om du gullar lite med dem så är de hjälpsamma med beräkningar. Se dock till att ha ett färdigt bra underlag att utföra beräkningen på med alla tänkbara mått.
bygg_mecke: Hej, Jag håller på och bygger till ett del på förrådet. Jag har byggt det mesta av stommen och skall lägga på taket. Jag har köpt råspont 22X95. Skall jag olja in denna med träolja eller något annat? Eller kan det vara utan? Som tak tänker jag lägga på ytpapp SAM 238 (Trebolit). Se länk.
wiknil: Ska köpa en huv till en ny ventilationspipa men är osäker på vilka pannor vi har. Huset är från 76 men30graders lutning, svarta betongpannor där det står "VIBEX" på insidan. Grannen säger att han tror det är en vanlig "Sanda panna" Hur tar jag enklast reda på vad det är. Det står inget i husritningarna.
Ugglan: Våtrumsfärg var intressant.... Jag tror puts+ gips+väv+färg tätar nog också rätt bra. Jag skulle först satsa på att täppa igen de största hålen mellan bostadsdelen och vinden. Rörgenomföringar, runt skorstenen m.m. Fogskum funkar fint. Håll utkik på vinden så kan man se var ev fukt tränger upp och täta hål i vindsbjälklaget. Låter bra att lägga om taket, och ventilera
petersson79: Lånar tråden lite... Typ samma här, vill ha bort röret från mitt gamla expansionskärl som inte används längre...eller ja hela kärlet oxå. Prblemet är att detta rör sitter rätt i ränndalen. Det är och har varit ett litet läckage där så träet är inte riktigt bra runt här heller... Hur göra på bästa sätt här
FredrikR: Holá alla! :) Vi har idagsläget trästolpar (som balkongräcket ska sitta) som kommer upp genom farstukvisttaket, som är ett falsat plåttak. Problemet är bara att den som gjort taket inte verkar tänkt klart hur man ska få det tätt, alltså så att det inte rinner in regnvatten längs stolparna. Farstukvisten var isolerad runtom, och plastad i taket. Golvet är isolerat och består ännu
martin_skold: håller på att byta tak, och nu i helgen så lyckades naturen till slut vinna över mig. pressenningen höll inte riktigt tätt över sponten så att det droppade in på ett flertal ställen. det har läkt "lagom" innan, så jag har haft kontroll på det, men nu rann det in lite mer. Det är ju inte hinkvis med vatten men det stående planket i väggarna har ju sugit åt sig en del. gipset i
Jesca_j: Jag har sett lösa steg som hängs över läkten för 89:- styck, men vad kostar en takstege om man väljer en sådan istället? Vi har 14 pannor upp till skorstenen och 14x89:- (K-Rauta) blir totalt 1246:-, kostar en färdig stege verkligen så mycket? En 4meters "vanlig" lättmetallstege kostar 579:- på ByggMax, kan man/får man inte montera en sådan på taket, fäst på 3st K-Rauta-steg?
saturnus: Hej. Jag har monterat mitt själv, och det fanns inga problem med det. Utförlig beskrivning finns, men som alltid är det noga med måtten på bärläkten. Att gå på taket är inga problem, men man bör gå där bärläkten ligger under. Är det upp till en skorsten, så finns steg att köpa till taket. Men skall man även skotta snö på taket, så får man vara försiktig med plåtverktyg,
Arbeta vidare: Jag har använt byggsilikon Sikasil-C, alternativt Tremco Tremsil 600, för att "limma" ihop enkupiga tegelpannor (för att få dubbel längd i ränndalar). mvh/Thomas.
maggiem: Tack för tipset. Nu när de varit här så ser det ut så här: Pappen var ok, det var inte det som läckte, utan en skyddsplåt på sidan släppte och herrarna säger att pappen är så pass bra att man behöver inte lägga om det. De föreslog någon slags smörja på pappen och under plåten och så klart bättre skruv till själva plåten. Nu återstår det "bara" att kolla hur pass mycket
zankan: [citat] spackla eller slängt på ett lager gips... Skall du leja bort det hmm 140 kvadrat spacklat/målat säg 150 spänn kvadraten nånstans.. gips + spackling/målning landar du på 350 spänn kanske
ByggaNytt: http://forum.byggahus.se/tak-vind/68604-takfotsplatens-vara-eller-icke-vara.html http://forum.byggahus.se/tak-vind/71274-akut-hjaelp-med-taklaeggning-laektning.html
ByggaNytt: http://forum.byggahus.se/tak-vind/32030-montera-raenndalsplatar.html
sennen: Flummigt formulerat... Jag vill lägga ett enkelt tak på vår redskapsbod. Helst ska det vara svart, då det ser snyggast ut ihop med husets svarta betongpannor (boden är målad som huset)... Det finns ju svart korrugerad plåt, men jag tycker det vore mycket enklare att jobba med plast (när man skär till rätt bredd och längd, bl.a.). Häromdagen var jag på Hornbach och tittade, men de
JørgenM: Har forstått det sånn at det er litt komplisert å legge plåttak når det er under 10 grader. Hvis man legger sinktak på vinteren under minusgrader, vil dette gjøre jobben betydelig dyrere? Snakket med en som sa at de kunne varme opp zinken mens de jobbet. Vi skal legge totalt 140 kvm tak.
Hanse_G: [citat] Hej Frebbe Jag gjorde som du rekommenderade jag la råspont och underlagspapp och det blev j----gt bra det är ju dumt att snåla på den kanske viktigaste biten av själva garaget nämligen taket, det får ju utstå en hel del stryk från vår herre där uppe Ha en bra da'
klein: Hej Man kan lägga en svart kletig massa under varje nockpanna (vid skarven) så att det inte kan blåser in ngt. Så är det gjort på vårt hus. Sen kan man ju försöka lägga nockpannorna så att skarven är åt det håll det blåser minst, men om man har kletmassan så skall väl inte det behövas egentligen. Klein
Kemi: Nej jag har skruvat i den lilla försänkningen på ena sidan av "pärlan", grabbers panelskruv ha så liten skalle att den försvinner i i virket, dolde det lilla hålet med latex innan målning = osynligt. När mina kära proffshobby snickare i släkten fick veta att jag skruvat istället för dyckrat blev jag i princip dumförklad, men taket verkar sitta kvar :)