Funderar på att lyfta taket på min 1,5plans mexitegel souterrängvilla.

Golvyta:100kvm
3sovrum, allrum, ett badrum+ nån klädkammare/dressingroom står på önskelistan

1)Nån som kan ge mig en grov indikation på vad kalaset kan kosta? Vad kostar material? Hur många timmar kan jag räkna med (snickare, röris, elektriker)

2)För att inte bryta mot detaljplanen måste jag nog ha ett platt tak- är detta idiotiskt i ett land där det faktiskt snöar en del, åtminstone vissa år? (Huset ligger i Stockholm).

3)Materialkostnad för ett 100kvm plåttak?

Jag är medveten om att det är lite "goddag yxskaft" över mitt oprecisa och ospecificerade inlägg men jag försöker bara få en grov uppskattning över vad det kan kosta innan jag eventuellt går vidare och begär in offerter osv. Jag blir mycket tacksam för de råd och synpunkter ni kan dela med er av.

Hej,
Inte bra att lyft till ett platt tak. Risk för fukt är överhängande.
Ca pris med en inredd våning: 6.000 - 15.000 kr/kvm beroende på vad man ska göra och vad som ingår??

Menar du att det är värre med ett platt tak som är lyft än ett platt tak som är byggt från början?

Jag har lyft taket och gjort det mesta själv, materialkostnad ca 500 kkr, då pratar vi om ett ganska ovanligt/avacerat tak (helvalmat i z-form) så det kanske inte är något riktmärke. Vad gäller platta tak och detaljplan- du vet att takhöjd ofta mäts till punkten där vägglivet möter yttertaket? (dvs inte nock - kolla med kommunen!). 100 m2 falsat plåttak bör landa på ca 75-150 kkr beroende på hur taket ser ut. /Fredda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.