P
Hej...

Kom på att det blir många frågor när man är nybliven husägare och är mån om att allt går rätt till!

SKa installera en vindslucka installationen i sig är ju lätt men man hör mycket om diverse fuktskador på vindar. Och jag har en fundering över hur man ser till att det är tätt runt luckan efter att man sågat upp i taket! Ska man använda någon byggplast och vart ska denna sitta eller finns det andra material som är vettigare ?

Sedan så vill jag passa på att fråga hur en fungerande vind ska se ut ventilation isolering och liknande!? Lite fakta vad man bör göra och absolut inte ska göra!
Huset har självdrag och vinden är kall!

Passar på att ställa en fråga till som egentligen inte kanske hör hit, det är som så att vi haft vindsom sträckt sig från gavel till gavel! Men förra ägarna har byggt upp så att vi har fritt upp till taket (takstolarna syns i allrummet så att säga)
Jag litar inte till hundra på vad som ligger under och hur det ser ut och funderar på att dra bort panelen och byta den då den ändå inta faller mig och sambon på läppen!

Men hur ser den processen ut för att det ska vara rätt? Det bör ju vara någon form av ventilation bakom väggarna ändå eller?
Om jag inte är helt ute och cyklar så bör det vara reglar isolering och byggplast sedan panelen på detta eller?

All hjälp tas emot tacksammt :)

P
Kan någon svara på hur jag ska få tätt mellan reglar och vindskant? Byggskumm?

Det är mitt största bekymmer just nu, jag vill ha tätt i det hålet jag tagit upp!

Tack på förhand

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.