2 946 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Kommer sotaren att gå upp på mitt tak?
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Imorgon ska sotaren hit och kontrollera samt sota skorstenen. Det är första gången som jag får hit sotaren då jag är nyinflyttad och undrar om han kommer gå upp på taket då det är en lös stege som hänge över nocken och min vanliga stege kändes ganska svajig när jag fällde ut den och ställde upp den mot taket. Känns som att jag får skaffa en stabilare modell, den är fräsch oså, men i full längd så känns det som att mina närmare 100kg får stegen att flexa lite mycke kanske. Dock är det ju samma stege som använts tidigare..
Har läst runt lite och det verkar som de flesta har fått en tillsägelse att rätta till takstegen till nästa sotning, men att det får gå för den här gången. Kan jag räkna med det också?
Mvh Andreas
Har läst runt lite och det verkar som de flesta har fått en tillsägelse att rätta till takstegen till nästa sotning, men att det får gå för den här gången. Kan jag räkna med det också?
Mvh Andreas
Produkter som diskuteras: "takstegen"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Nu har jag själv vart uppe iaf och känt så stegen sitter fast och håller. En mycket obehaglig upplevelse :/ Tur att sotarna bör ha lite vana med höjder 
17 visningar men inga svar
Kan inte någon ha en åsikt eller gissning?
17 visningar men inga svar
Skicka upp en bild så är det lite lättare att ha en åsikt. Men skynda dig för nu är det snart mörkt.
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Försent
är kolsvart här ute sedan nära en timma 
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Jo självklart är det sotat tidigare, och takstegen ser ut att ha legat där några år
dock blev jag lite orolig då när det är nya tider med nya och hårdare regler osv. Takstegen har ytrostat men är ändå stabil och klarade av mig som hoppa lite försiktigt på alla stegen.
Kommer självklart fixa nytt så sotaren känner sig säker i fortsättningen, dock vill jag absolut få skortstenen godkänd imorgon så jag kan börja elda i pannan nu när det börjar bli riktigt kallt om nätterna. Såg till min förvåning att skortstenen verkar vara renoverad med ett sånt där rör genom den. Så förhoppningsvis skall det inte bli några problem bara de går med på att nyttja stegarna.
Svaret får vi imorgon
För sent att göra något åt det nu.
Mvh Andreas
Kommer självklart fixa nytt så sotaren känner sig säker i fortsättningen, dock vill jag absolut få skortstenen godkänd imorgon så jag kan börja elda i pannan nu när det börjar bli riktigt kallt om nätterna. Såg till min förvåning att skortstenen verkar vara renoverad med ett sånt där rör genom den. Så förhoppningsvis skall det inte bli några problem bara de går med på att nyttja stegarna.
Svaret får vi imorgon
Mvh Andreas
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Ja då vart sotarn här och hade inga problem med befintliga stegar, han önskade att jag fixade hakar på den vanliga stegen så det går att haka fast i hängrännan, även att jag kunde sätta fast takstegen lite bättre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden