Imorgon ska sotaren hit och kontrollera samt sota skorstenen. Det är första gången som jag får hit sotaren då jag är nyinflyttad och undrar om han kommer gå upp på taket då det är en lös stege som hänge över nocken och min vanliga stege kändes ganska svajig när jag fällde ut den och ställde upp den mot taket. Känns som att jag får skaffa en stabilare modell, den är fräsch oså, men i full längd så känns det som att mina närmare 100kg får stegen att flexa lite mycke kanske. Dock är det ju samma stege som använts tidigare..

Har läst runt lite och det verkar som de flesta har fått en tillsägelse att rätta till takstegen till nästa sotning, men att det får gå för den här gången. Kan jag räkna med det också?

Mvh Andreas

Nu har jag själv vart uppe iaf och känt så stegen sitter fast och håller. En mycket obehaglig upplevelse :/ Tur att sotarna bör ha lite vana med höjder ;)

17 visningar men inga svar :( Kan inte någon ha en åsikt eller gissning?

Skicka upp en bild så är det lite lättare att ha en åsikt. Men skynda dig för nu är det snart mörkt.

Försent ;) är kolsvart här ute sedan nära en timma :)

Med eller utan bild hade det varit svårt att ge något svar ändå, det är i slutänden ändå sotaren som gör bedömningen, och det är nog till en viss del beroende på dagsformen, vilken dom han ger..

Har huset sotats tidigare? Med befintliga stegar? I så fall kommer sotaren säkert att kunna sota igen. Men är stegarna för dåliga får du ett föreläggande att ordna dem till nästa sotning.

Jo självklart är det sotat tidigare, och takstegen ser ut att ha legat där några år ;) dock blev jag lite orolig då när det är nya tider med nya och hårdare regler osv. Takstegen har ytrostat men är ändå stabil och klarade av mig som hoppa lite försiktigt på alla stegen.

Kommer självklart fixa nytt så sotaren känner sig säker i fortsättningen, dock vill jag absolut få skortstenen godkänd imorgon så jag kan börja elda i pannan nu när det börjar bli riktigt kallt om nätterna. Såg till min förvåning att skortstenen verkar vara renoverad med ett sånt där rör genom den. Så förhoppningsvis skall det inte bli några problem bara de går med på att nyttja stegarna.

Svaret får vi imorgon ;) För sent att göra något åt det nu.

Mvh Andreas

Ja då vart sotarn här och hade inga problem med befintliga stegar, han önskade att jag fixade hakar på den vanliga stegen så det går att haka fast i hängrännan, även att jag kunde sätta fast takstegen lite bättre.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.