Vi funderar att byta ut vår hemska "sinusplåt" för att inte säga uthusplåt till något, som mer passar husets karaktär. Huset är från 32, men har fått ändra utseende på 70talet, så jag är inte säker på vilka stilar som passar. Att det ska vara plåt är vi tämligen överens om hemma, jag vill dock öka överhänget fför att skydda fasaden, det befintliga känns så snålt tilltaget.

nuvarandestuk.jpg

En ide är att ha ett slåt yta med upphöjda fals, vet inte vad det heter, men jag har sett såna tak mycket här omkring. Det ger ett gammalmodigt intryck, en Söderkåkskänsla, man slipper takrännor då taket avvattnas mot en lutande plåtkant... ja ni fattar säkert.

Finns det andra alternativ? Plandat plåt/ tegelpannor? Plåtpannor är väl luftigare, men hur beständiga är de?

Redigerat:
PX-21 skrev:
[länk]

Håller som bäst att lägga detta tak (fast svart färg)skulle nog passa dit med;)

Mvh
Får man fråga vad det kostar per kvadrat? Och vilken tjocklek valde du?

92 kr/m2 excl moms....0.6 mm ....:) Blir snyggt som f..n...(Tycker vi alltså...;)

Mvh

JanneL skrev:
Ett förslag: [länk]
Jag är riktigt sugen, det här liknar de arbeten jag sett... det är bara att vårt tak bryts och då uppstår problemet med övergången. Jag har sett snyggt brutna betongpannor, men inte plåt, det måste nog specialbeställas på plåtfirman ifråga. Annars ser ut attkunna funka på befintlig råspont, den håller nog ett bra tag. Tjärpapp och läkt måste dock bytas, är jag rädd, det var nog 30 år sen sist. Sen kan vi säkert ha kvar rännorna länge till... Hmmm, tål att tänkas på, jag tror jag frågar om prisoffert.

Du skall ha läkt under detta tak. Finns monteringsanvisning överst till höger på sidan.

PX-21 skrev:
[länk]

Håller som bäst att lägga detta tak (fast svart färg)skulle nog passa dit med;)

Mvh
Idag såg jag ett äldre hus me detta belägg och det var inte dumt! jag gillar den diskreta randen i mitten av plåtremsan. Fast den verkar inte lika vattentätad som falsplåten :nono:

Det ni ser på gamla hus är inte riktigt som den plåt som idag saluförs som "pannplåt". Profilen är inte trapetsformad (som på den som länkats ovan) utan rund och i mitt tycke betydligt snyggare. Fast vattentätad? Hur menar du då? Pannplåt har använts på oerhört många byggnader på landsbygden och är ett av de vanligaste taktäckningsmaterialen på landet i Norr- och Västerbottens län. Det är en fast och styv plåt som tål att gås på (till skillnad från korrugerad plåt) och är mig veterligen inte mer eller mindre vattengenomsläppligt än något annat plåttak. De diskreta ränderna kallas rillor och är förstyvande element i plåten.

För den gammeldags pannplåten finns bara en tillverkare, det är ekonomistål. http://www.ekonomistal.se

konichiwa girl skrev:
Fast vattentätad? Hur menar du då? Pannplåt har använts på oerhört många byggnader på landsbygden och är ett av de vanligaste taktäckningsmaterialen på landet i Norr- och Västerbottens län.
Nja, rent instinktiv tycker jag om mer upphöjda detaljer, som inte tillåter inträngning av vatten lika lätt,,, blåser det orkan så kan nog vätan tryckas in där också, men de flata överlappningarna ser ut som ett lägre hinder. Men det är säkert försumbart... :confused:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.