Tak & Vind
Cerex: Är själv plåttaksmålare. Använder mig alltid av Kirjo plåttaksfärg. Det är ingen skillnad på plåttyp bara den har stått i minst 2 år omålad efter den lades. Detta beror på att galvaniseringen eller förzinkningen ska ''mogna''. Ett bra underarbete och lite Kirjo plåttaksfärg så håller taket i minst 20 år innan det behöver målas på nytt. Olika plåttaksmålare använder olika
ppalm: Runt 4000 i material och 1 1/2 dags arbete typ á 400 timme (4800:-) totalt ca 8800:-
lambros: Här är några exempel: http://www.takochfog.se/exemplen.html Bara lite större tak i exemplen, men jag var och tittade på en villa med takduk och det såg bra ut. Det är tydligen vanligast på större tak, men funkar även på mindre.
MathiasS: På temat att ventilera mer: Jag gjorde precis tvärtom och proppade igen så många hål som möjligt, därefter installerade jag Trygghetsvakten Vind som tillhandahåller en reglerad ventilation styrd av fuktigheten på vinden respektive utomhus. Ventilation sker endast när man kan ventilera in luft med lägre fukthalt. Denna första vinter med normal drift har jag inte haft några som helst
miklon: Plannjas pannplåt ska läggas utan läkt, vilket jag tycker verkar väldigt smidigt. Tyvärr kostar den en del (158 kr/kvm), därför undrar jag om det finns andra tillverkare som också har pannplåt som ska läggas utan läkt och som kanske är billigare? Eller finns bara Plannja? Vilka andra leverantörer av pannplåt finns överhuvudtaget?
pappskallen: se till att det är tillräcklig lutning, jag skulle vilja säga minst 14 grader (om du inte ska ha bandfalsad plåt) även om det finns plåt som klarar lägre lutning.
pappskallen: Cellplast har en tendens att krympa, oavsett om tillverkarna säger att det ej är så och att skivorna redan är färdigkrympta så förekommer problemet. Det är anledningen till limmningen skulle jag tro, huruvida det hjälper eller ej vet jag inte men jag kan ju ana..........
Ricky_SE: Yam 2000 duger fint, om man inte "trampar" eller "viker" för mycket på den... Yap tål mer så den kan man använda över nocken, ränndal och takfot... R.
injonil: En följdfråga om takboard: bör det ligga takboard på takutskjutet vid gavlarna eller räcker det med bärläkt där?
tornh: Hmmm, så här såg mitt tak ut när jag kom hem från semestern... Putsen har släppt från taket och jag undrar hur man kan reparera detta. Det är bara betong ovanför tror jag. Ska jag riva ner all gammal puts (den kanske ändå släpper så småningom...) och vad sätter jag upp istället, bara spackla och måla? [bild]
Johnny Viking: Tjohej! Förhoppningsvis kommer jag klara mig från möggel osv men det är så att i badrummet som har ett hål upp till det stora platta men sluttande taket, så finns det en luftningsgrej som man snurrar på så lyftas locket och luft kan strömma ut. I taket i badrummet är det träpanel. Idag efter ihärdigt regnade så började det droppa från ett par plankor. Det slutade droppa i med att
oskis 123: Jag hade lagt pappen horisontellt efter att ha tagit bort den gamla. Detta bara för att få veta vilket skick taket är i. Lägg sedan den nedersta längden först, spika bara i överkant, kladda pappgucka över spikarna en dryg decimeter ner på papplängden och lägg nästa längd. Spika bara i överkant, för då blir det inte några hål alls. Ingen nockplåt. Limma papp därmed. Typ så
wilmas: Vi har just gjort samma sak, använde oss av att kombinera ihop cirkulärt och rektangulärt ventilationssystem. Finns 90 gradare som går från platt till runt och tvärt om.
Styx: Kanske t.o.m. mer tidsbesparing - men iaf minst en dag..!
Raukas: Jag var spekulant på ett hus med liknande problem i våras. Vi räknade lite på själva takarbetet och åtgärd om man själv gjorde jobbet uppskattades till 50´ Om man anlitar någon ca 100`skulle jag tro. I det huset jag köpt hade jag någon form av mögel? (vita spindelnätsliknande massor) på råsponten när jag flyttade in, har förbättrat vindsventilationen och allt är nu borta!
tompas11: Ja Myrr är otroligt effektivt för att ta död på getingar. Tipset om Myrr fick jag av en biodlare för en herrans massa år sedan och har sedan dess aldrig haft problem med getingar. Har man inte tillgång till tryckluft så går det bra att använda sig av en genomskinlig plastslang med en innerdiameter av ca 8-10mm. Tryck ner slangänden i myrrburken, då fylls en kort del av slangen med
Lornell: Det finns ingen anledning till att använda tryckt virke om du inte räknat med att taket ska läcka. Klenaste dimensionen som rekommenderas är 25 x 25 som strö och 25 X 38 som bärläkt. Något att tänka på så är "höjden" på regeln den som är viktigast. Man brukar ha som tumregel att dubblar man höjden så dubblar man knäckstyrkan. Dubblar man bredden så blir resultatet endast 5%
Lornell: Tänk på att det kommit nya regler hur det ska vara ordnat för sotaren samtidigt som du håller på att gör om. Har inte stenkoll, men det har något med en plattform vid skorstenen att göra. Kolla även på Wibes taksteg.
estwing: [citat] korrekt!!!! mvh snickar estwing
f91jsw: En vindslucka med 70 mm isolering räcker väl. Det är väldigt liten yta. Fönster och och ytterdörrar är ju inte bättre isolerade.
ltz: tack för svar.. jag har satt på 45mm reglar på befintliga takstolar för att få en hyffsad luftspalt. sedan något överdimensionerad strö + bärläkt ovanpå detta. ser bra ut så här långt.. har lagt en hel del på plats men har inte hunnit fram till att styra upp takfot ännu. Kan kanske lugnt förutsätta att masoniten ventilerar utan några utrymmen då. kommer inte bli helt tätt i
funkypirate: Gissar på att det blir till att mura, något jag inte har tid eller lust med. Kanske kan få tag på en billig murare, det kan inte vara för dyrt att få det gjort?? :-)
Byggsoftarn: är det inte bättre att lägga en masonitskiva, typ oljehärdad board, över stick taket sen läkt och plåten, så får du jämnare och risken för fuktskada är väl minimal?
janeish: Hej Jag har en gammal garage i betong med ett platt betong tak som släppar in regn. Nu vill jag gör ett nytt tak med takpapp, och vi ska bygga en altan ovanpå takpapp nästa år, så takpapp är ju just tillfällig. Vad jag vill veta är - vad kan jag använder som underlägg? Jag har tänkte om någonting som plastfolie men lite tjockare, eftersom betong är inte så slät. Jag hoppas att du
victorB: Använd något fabrikat av tätklister tex. katepal som marknadskörs i sverige av t-emballage.. kolla www.t-emballage.se för att hitta din närmaste bygghandlare som säljer deras produkter.
ltz: "utstickande råsponten" är lika med råspont som är så pass fuktskadad så den sticker ut en markant bit?.. är du 100% på att gamla råsponten är ok (utöver de bortsågade bitarna?) En sidofråga.. Har du tillfredsställande luftspalt under den gamla råsponten idag?.. Om så inte är fallet kanske du kan ta tillfället i akt att läkta upp en distans mellan gamla / nya råsponten och
haeh: Jag bytte från shingel till Plannja Royal takpanneplåt på mitt hus förra året. På ena sidan rev jag bort allt shingel och t.o.m. underlagspappen, la ny papp, läktade och skruvade sen plåten. Det var ett hel...e att ta bort all papp, mitt i sommarvärmen, den bara klibbade fast. Fick gå upp fem på morgonen innan solen började värma. På andra sidan läktade jag direkt på shinglet,
vagabondo: Visst vill den ner men så fort den fått lite grepp så är det inga problem. Du får börja i en ände precis som vilken tapet som helst. Jag körde inte kant i kant - det blir ju aldrig helt perfekt. Körde med överlappning på ca 2cm istället - sen skär man (mha en lång rätskiva, linjal eller nåt annat rakt) med en vass universalkniv genom överlappningen och drar ut/bort de båda