Tak & Vind
gurraj71: Hej, Jag hade idag en snickare som var här och tittade närmare på detta, han menar att det kan ta in vatten vid en genomgång en bra bit därifrån och "vandra" längs råsponten tills vattnet hittar en väg ner på ett par platser. Och vid gaveln är det antagligen inte täckt tillräckligt med underlagspapp mot en trekantslist och det tar in vatten där. Mitt nästa steg blir att få detta
Mikael_L: Kan du inte inspektera hur det ser ut på vinden? Det är kanske dags, ifall du misstänker att det är nåt fel! Men ser det bra ut på vinden så borde det väl inte vara ngn fara.
KnockOnWood: [citat] Tror du inte att konstruktören av ditt nya hus kan ge dig den infon?
john_l: Jag tar chansen och återupplivar tråden. Var på Bauhaus häromdagen och de tar 179 per kvadratmeter, kommer inte ihåg hur mycket det var per längd. Finns det fler ställen som säljer Icopal Decra? Jag behöver cirka 10-14 kvadrat. /John
Herr Anders: Du råkar inte ha några bilder på villor med takduk, jocke_mejsel? De bilder jag har hittat är bara på lite större hus, det minsta var ett radhus. Som jag har bedömt det har utseendet varit fullt tillräckligt för ett tak. Tak är ju ändå en sådan del av huset som det inte är meningen att man ska se på nära håll. Ännu bättre vore ju förstås att se det i verkligheten, men jag har
Peter_K: Kikade på dessa på hem&villamässan, Attic Group. Såg fina ut och inte helt orimligt dyra. www.atticgroup.se
gaia: så kan du välja att inte ha några ventiler och isolera vinden som det har varit eller något tunnare. Värmen från underligande rum kommer att höja temp på vinden - samma resultat som med varm skorsten:). Montera plastfölie tätt så fuktig inneluft inte kommer upp på vinden. Har du billig uppvärmning så blir det billig lösning. ... eller installera avfuktare ( ca 40000kr) och isolera
gaia: dom skador som syns på råsponten på insidan kan komma från andra ställen på utsidan , oftast högre upp... men inte alltid rakt uppifrån. Ibland är det svårt att overhuvudtaget hitta dom ställen vatten kryper in så takrivning kan bli mer omfattande än man tror .... lika bra att vara förberedd på det redan från början :) gaia
Martin R: Tack så mycket för all input! Jag har hittat en bra snickare med mycket goda referenser (både från privatpersoner och från fastighetsbolag). Det pris han lämnat avseende takstolarna stämmer väl överens med indikationen jag fått av er. Däremot tycker jag att han verkar dyr på själva takjobbet (dvs. byta papp, läkt och pannor). För detta jobb vill han ha 180 000 ex moms (han
klaskarlsson: [citat] Ok, ja bygglovsfritt vistte jag , jag tänkte mest just på reglerna om hur man slipper bygglovet. Det var det sistnämda jag tänkte på då - men då får man nog läga till 60-80 cm så - så 12 x 3m plåtar blir nog bra då: @underleath: själklart är mina kostnader/budget schabloniserad. Jag vet inte alls hus stor din bod är eller vilka priser din lokala hanldare har - det var mer
repen: Hej ! Någon som har erfarenhet av Plannja Regola Plåttak med inbygd regel i bakkanten av profilen, Kan man montera plåten rätt på taket med ny papp då eller skall man lägga läkt i alla fall ? Skall byta tak till våren o det lutar åt plåt i stället för pannor som jag har nu
hheheh: Ett sätt är ju att ta bort den del som är i vägen. Sen är det bara att föra in hanen på den nya brädan i honan på befintlig och sen vinkla in den i nivå med övrig. Spika eller limma fast t.ex. Om detta är spontens honsida på hög kant -> |_| så kan du ta bort så att den ser ut som _| Hoppas du förstår ;)
Scorpion.SE: Ska du inte göra ngn sorts portal eller liknande där väggen varit? Jag öppnade upp mellan kök och vardagsrum för ngn månad sedan, bort med gammla väggen och upp med en 180 ca limmträbalk och dubbla 2"4 som stöttor, klädde in hela paketet i foder och måla det vill, vart skitsnyggt. Då ser man inte, eller man stör sig iaf inte på att det är olika tak i de olika rummen. Golvet
blåhaken: Borde inte takpappen ta hand om det llla vatten som tränger sig in under pannorna? Men jag förespråkar också en bredare plåt.
PX-21: är det bara där så läcker det fukt från toan dit...får även isolera röret..Alltså inte toaröret....utan ventröret på vinden...Kanske ska plocka ner fläkten...Pax?...och täta med lite silikon eller dyl Fläkt --kontra kanal ...kolla om det är tätt dom emellan.. Även avluftningsröret kan ni isolera...runt omkring....skadar inte mvh
mycke_nu: Ska försöka beskriva hur vi gjorde. Det blev lite egna teorier.. Vårt kalkstens hus från 1909 är byggt ungefär som ditt. Murarna går upp ca 90 cm på vinden. Murarna är dock betydligt tjockare, drygt 50 cm. Vissa delar hade kattvindar och inredda rum, medan ca halva vinden var oisolerad. Det var kallt i huset och snön smälte på taket över rummen på vintern. Dåligt isolerat mao. Vad
Frebbe: Vet inte priserna på arbete i blekinge, men i Stockholm så lär du aldrig få dubbelfalsad plåt lagd för 400-500 kr inkl moms, material och allt arbete. Snarare det dubbla minst. Men å andra sidan, med det nya ROT-avdraget blir det ju nästan halva priset, eftersom en stor del av kostnaden är arbetet med plåtslageri (vanlig plåt då, inte koppar eller rostfritt). Priset på pannor och
ejwbegysv: När vi köpte vårat hus så läckte taket, så det rann ut vatten i källaren 2 våningar längre ner...
MagnusRö: [bild] Bilden visar på delar av skadan. På ställe det är värre kommer jag att byta ut taket helt. Läste att Mögelfri och Boracol hade olika användingsområde.
Ring: Det gör ju ingen skada där det sitter, så låt det vara kvar.
gbak: Du har säkert helt rätt då vi inte fått igång ventilations systemet ännu. Det är bara en liten 4,5kW värmepanna + byggfläktar som värmer upp huset fn.
CraneIsland: I den delen av taket kommer jag inte att ha någon el eller något upphängt. Utifrån det blir ju påfrestningarna inte särskilt stora. Däremot har jag en braskamin ståendes där, och med tanke på värmeskillnaderna låter det klokt att ändå köra luftspalt för att hantera ev kondens.
Fadro: finns färdiga sånna att köpa( finns på mer lr mindre varje välsorteradbygghandel) annars är en annan variant å det är att ta 25x25 virke längs takstolar å sen sätta en masonit skiva på undersidan av dom... hoppas du förstår vad jag menar. Mvh
fredand44: Tusen tack för ditt svar. Jag ska genast kolla upp detta. Mvh Fredrik
SnickarNicke: Jag handlade i Tanum. Riktigt bra grejer. http://www.traminuten.se/index_two.php Lite fakta för den som vill veta mer Mataki Halotex RS10
Mäster: Tycker nog att folien ska var väldigt slarvigt monterad om det ska smita förbi sådana mängder luft/fukt, Till fks så , skivorna på insidan folien är varma och goa, och kan hantera lite fuktig luft, det är när den varma luften smiter förbi folien,t.ex vid hål och skarvar, och kondenseras i vägg eller tak, som det blir problem, Ungefär så , lite kortfattat
fks: Köpte i somras ett ca 100 år gammalt hus. Vid besiktningen konstaterades fläckar av "gammal fukt" på vinden (besiktningsmannens uttryck i protokollet). Vinden, som är av storlek "kryphöjd", är isolerad med sågspån i botten och över det Gullfiber (av allt att döma från renoveringsarbeten på 70-talet). Undantaget är ett mindre rum, ca 2-3 kvm, där taket i stort sett är höjt upp
legul: Var bor du, jag har bytt till rensning på röret och har dom gamla kvar om du nu inte hittar något. Dom säljs tydligen inte längre, jag saknade 2 st men bytte till lövsilar eftersom jag inte hittade några silar till rännorna.
gaia: hur kan du hitta en dolt fel på ett gmmalt tak som inte läcker? Det är ju inte dolt att det är ett gammalt tak ... eller står det skrivet någonstans att det är nyrenoverat och i skick som ny? Du kan kräva ersättning bara om det inte är i det skick som du fick veta att det är, har jag för mej. Läs mer om gamla hus och dolda fel i andra trådar här på forum gaia