37 604 läst ·
13 svar
38k läst
13 svar
Kostnad takbyte?
Hej
Jag undrar vad det kostar att byta ett tak. Låta hantverkare göra jobbet.
Fakta:
Huset:1 plansvilla i södermanland med en takyta på 150m2 "vanligt" rakt ryggåstak utan kupor eller takfönster/luckor.Taket har en skorsten samt två avluftningar. Nuvarande tak är tegelpannor med plywoodskivor under, detta skall tas bort.
Därefter skall det läggas råspont med takpapp, läkt, nya pannor, vindskivor, takfotsplåt, etc. Dock nyttjas befintliga hängrännor.
Det är möjligt att komma till huset med kran/lastbil/container på den ena långsidan.
Sen undrar jag hur mycket man kan tänkas spara på att göra rivningsjobbet själv så hantverkarna kan starta med tomma takstolar.
Hoppas någon kan ge en uppfattning om kostnadsläge för detta byte.
mvh
m
Jag undrar vad det kostar att byta ett tak. Låta hantverkare göra jobbet.
Fakta:
Huset:1 plansvilla i södermanland med en takyta på 150m2 "vanligt" rakt ryggåstak utan kupor eller takfönster/luckor.Taket har en skorsten samt två avluftningar. Nuvarande tak är tegelpannor med plywoodskivor under, detta skall tas bort.
Därefter skall det läggas råspont med takpapp, läkt, nya pannor, vindskivor, takfotsplåt, etc. Dock nyttjas befintliga hängrännor.
Det är möjligt att komma till huset med kran/lastbil/container på den ena långsidan.
Sen undrar jag hur mycket man kan tänkas spara på att göra rivningsjobbet själv så hantverkarna kan starta med tomma takstolar.
Hoppas någon kan ge en uppfattning om kostnadsläge för detta byte.
mvh
m
Okej, jag skulle tippa på 140-150 tusen, (ganska hög avdragbar arbetskostnad) sen om du river själv så borde det ju sjunka en del. kanske -15000 beroende på vilken hantverkare du hittar.
Priserna på tak varierar ju så otroligt mycket men det är inte alltid bäst att välja de billigaste
Tänk på att anlita en hantverkare som verkligen dyker upp på avtalad tid, för du vill nog inte stå där med öppet tak i onödan, var noga med skriftliga avtal osv.
Priserna på tak varierar ju så otroligt mycket men det är inte alltid bäst att välja de billigaste
Tänk på att anlita en hantverkare som verkligen dyker upp på avtalad tid, för du vill nog inte stå där med öppet tak i onödan, var noga med skriftliga avtal osv.
Det skulle ju innebära (grovt räknat) uppåt 400 tim jobb!!!! De tak som bytts på liknande sätt, i mitt närområde, inkl mitt eget, har då inte förbrukat några 400 timmar. Jag har räknat 175000/450 sek/tim, om nån undrar.mape17 skrev:
Mitt förslag är att du hyr en container å slänger av teglet själv i den. Det gör du på ett par kvällar, jag vet, för jag har gjort det själv. Gör gärna en enklara ränna för teglet att hasa ner i containern, så slipper du att det sprätter tegelbitar över hela tomten...
Sen letar du upp en firma som vill göra jobbet, för det vill man inte om man begär 175000 sek å behöver 400 timmar till ett takbyte.
Skulle vilja påstå, att detta är ännu ett bevis för hur en del företag, tänker sko sig på ROT-avdraget!
magentis
Av ren nyfikenhet så kontaktade jag en firma för att få en uppskattning av tidsåtgången. Han svarade. Om jag skickar dit tre man, så är det gjort på under 200 tim!! Det bekräftar min misstanke om, att 400 tim är rent åt h-vete...
magentis
magentis
mape17 skrev:
Ja det är helt otroligt hur stor skillnad det är på kostnaderna..., inte direkt nåt som bidrar till att öka förtroendet för hantverkarskrået... Kollade nyss med den firma som ska bygga min ekonomibyggnad, vad dom skulle ta för det du beskriver.
Han/dom använder sig av Lettisk arbetskraft, bara så du vet. Priset han gav mig var ca 80-90k inkl material...
magentis
Vi ska lägga nya tegelpannor (inte betong), ny papp och läkt, byta lite stosar, ny sotarstege osv. Råsponten ingår inte om den är skadad.
Billigaste offerten 81000 med benders tegelpannor, dyraste 210000.
Ett tips är att kolla upp veteranpoolen.
Billigaste offerten 81000 med benders tegelpannor, dyraste 210000.
Ett tips är att kolla upp veteranpoolen.
Nu har nästa offert kommit, den är på 119 Kkr plus moms, ca 150Kkr. Stor skillnad mot 255kkr, samma innehåll på bägge offerterna, enda skillnaden att den billigare innehåller fast takstege, vilket den dyrare inte gör.
Ev extrajobb tex debiteras med 380:-/tim plus moms.
Har för mig att en offert till en privatperson alltid skall vara inkl moms och inte som här pris exkl moms. Minns jag rätt?
Ev extrajobb tex debiteras med 380:-/tim plus moms.
Har för mig att en offert till en privatperson alltid skall vara inkl moms och inte som här pris exkl moms. Minns jag rätt?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden