G
gaia: hur kan du hitta en dolt fel på ett gmmalt tak som inte läcker? Det är ju inte dolt att det är ett gammalt tak ... eller står det skrivet någonstans att det är nyrenoverat och i skick som ny? Du kan kräva ersättning bara om det inte är i det skick som du fick veta att det är, har jag för mej. Läs mer om gamla hus och dolda fel i andra trådar här på forum gaia
1 svar · 1,2k läst
Y
yuphin: Hej! Behöver bygga eller köpa ett entretak till min kolonistuga. Någon som vet om det säljs färdiga tak till en rimlig peng, eller som har en länk till en enkel byggbeskrivning?
0 svar · 2,4k läst
M
mange 82: Hej jag är i full gång med att isolera mitt garagetak. Jag lägger flera lager isolering på rulle men det jag undrar är om det sista lagret man lägger ska vara med papp på? Eller funkar det lika bra ändå? jag undrar även om man har något vindskydd när man isolerat med lösull? Det är ett värme garage med 26graders taklutning med luftspalt.
0 svar · 1,1k läst
H
Heimskringla: Tänkte bygga ett snedtak från takfoten och utåt på mitt garage. Snedtaket är tänkt att fungera som carport. Vad är minsta möjliga lutning på ett plåttak, respektive ett lagt med betongpannor? /Niklas
0 svar · 2,9k läst
M
mdredfox8: Har problem hur jag ska få till det med 90 dörrar in till toaletten och rummet som blir på en gavel. Jag har 38 graders Västervik. Har röret för braskaminen som kommer upp mitt i golvet på den sidan oxå.... Hur har ni löst det? Tacksam för hjälp/tips
0 svar · 790 läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag är nog också en sån där förespråkare av inplastning... :o Gladpack blir man glad av ..:D Men i många äldre hus så är det nästan stört omöjligt att upprätta en tillräckligt tät diffusionstät skärm, och då kanske man ska hitta på något annat, som t.ex. minska mängden tillgänglig fuktig luft. Men det är nog högst individuellt, i de hus där det nätt och jämt blivit ett
3 svar · 2,6k läst
H
hheheh: Tack för svaret! Någon inredning är inte aktuellt men ventilation är just en grej jag är lite orolig för där. Har knappt någon luftspalt nånstans på vinden och ingen takfotsventilation.
2 svar · 1,2k läst
·
I
ipppe: Ja där ser man :) Finns specialprodukter för allt... Tack så mycket...
2 svar · 2,6k läst
SnickarNicke
SnickarNicke: [citat] Jag tror inte de behöver bygga upp något specielt än vad de behöver för att fixa fogarna. Däremot kommer de kanska bära lite mer upp för stegen. Men det kan ju jag hjälpa till med.
3 svar · 1,0k läst
K
kvist86: planerar lite att byta tak, vilket ska man då ha plåt eller pannor? vet någon ungefärlig kostnad av att byta tak o takstolar om en firma gör det?
0 svar · 1,3k läst
S
snickar_lasse: hej ! i innerhörnet gör man en skopa,som går ner på yttertaket o sedan över pannorna på höger sida,o över pannan nedanför,o upp på takfotsbrädan en bit.. Nu monteras ränndalsplåten ner i skopan,rännan kan nu monteras med en gavel,så vattnet kommer i skopan.
3 svar · 4,1k läst
·
P
prezet: Ja nu är taket utan vindskivor och 1 plåt ligger kvar på backen, och en 'storm' på väg. (Var så j*vla kallt så det gick lite trögt att jobba idag.) Nu ere bara att hålla tummarna och försöka sova några timmar inatt. (Det brummar rätt bra i kåken nu, när vinden tar i.) Plåtarna är skruvade i ny och frisk läkt på delvis ny råspont, så det sitter nog. Om något ger med sig så
2 svar · 3,0k läst
J
jorme: Så det är dags att bli orolig om man har uppemot 20-25%
5 svar · 1,4k läst
M
mikaelbe: Är lite slarvig att läsa all text :). En kamin som PX-21 föreslår är ju himla mysigt faktiskt.
10 svar · 5,0k läst
MathiasS
MathiasS: Nej det ska det inte. Så här ska det se ut: [bild] [bild] [bild] Det ska förstås vara helt tätt oavsett hur det blåser regnar eller snöar.
1 svar · 6,6k läst
G
gaia: sluta blåsa ut varm, fuktig inneluft från damsugaren så kanske försvinner din problem? Hur kan du veta att det inte är kondens uppifrån? .... åt vilket håll det blåser medan du damsuger? gaia
1 svar · 1,9k läst
·
A
Ajson: Hejsan! Har en fundering kring en fråga ang vårat tak. Taket är i sig ett av modell "platt" med pappbeklädnad. Bostadsytan är 130kvm. och i vinkel. Enl hantverkare "rätt" mkt lutning för o vara ett platt tak... Problemet idag är att det läcker vatten någonstanns ifrån vattenavrinningen som är i form av nedsänkta baljor som är inbyggda i en sarg utanför takfoten. (taket i sig
0 svar · 2,6k läst
AnneFi
AnneFi: men artikeln handlar väl också främst om kallvind eller fattade jag fel? samt att man inte använder spisen så att murstocken värmer upp?
3 svar · 1,0k läst
J
Jovial: Redskapsbodarna var helt nybyggda, var väl inte världens stabilaste bod så man kunde gå hejvilt på den men samtidigt var de bara 3*3 meter stora. Aja på söndag skickar jag iväg ett mail till de, hoppas att jag fått något mer svar. Ska iväg nu över lördagen.
2 svar · 1,4k läst
H
HasseTT: [citat] Ok, hej och hå. Att tegel i någon form skulle vara mer gediget än FALSAT plåttak är inte troligt. Därmed inte sagt att pannor inte är bra, tegel eller betongpannor är gediget och bra! MEN den plåten du tänker på är korrigerat skräp. Som passar bäst för ex garaget. Det jag talar om är FALSAD BANDTÄCKNING.(el skivtäckning) Vilket med rätt material och rätt plåtslagare
14 svar · 20,4k läst
parper
parper: Hej, Tänker bygga om vinden, isolera tak o väggar och riva väggar etc. Det är ett -57 hus så nuvarande takkonstruktion ser ut så här: [bild] Har försökt leta efter information över sådana vindar och hur man skall göra med kattvinden och eventuella stödbenen (har inte sett några hos mig ännu , men de borde ju finnas där, stödbenen alltså). Är det någon som har
0 svar · 2,0k läst
P
PX-21: Ja det är klart att du skall ha ett bra tak.....sen ett tak som passar just ditt hus.... ;) den här pappen använde jag http://www.trelleborg.com/sv/Waterproofing/SE/Produkter-och-Losningar/Underlagsmaterial-for-tak/Mataki-MB-340/ Den här plåten har vi valt. tyckte den passade just till vårat hus:) (Fast Svart färg) http://www.armat.se/prod_info.asp?submenu=2&subtop=1&parent=10&prodid=73 Mvh
1 svar · 1,4k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: [citat] Som sagt, monteringsanvisningarna skall följas, vilket med YAP2200 innebär pappspik minst 25x2,5. (20x2,1 är inte godkänd pga storleken på spikhuvudet). Finns en nyare variant underlagspapp (T-tak YAP Super 25x1m) som är godkänd med häftning. Väldigt smidig att arbeta med då den är lättare och längre än den tradionella. Om det är väldigt blåsigt är den däremot lite
9 svar · 16,3k läst
AnneFi
AnneFi: vi ska nog genomföra bytet av innertaket isolera och regla om. sitter och räknar på vad kalaset kommer att gå på. ska man ha vanliga masoniteskivir eller oljebehandlade? vad för sorts läkt ska man använda till luftspalt resp gipsskivor? min sambo jobbar med puts, är det stor skillnad på att spackla eller ska man kanske satsa på ?microlit?
1 svar · 1,7k läst
I
I Andersson: Vi har en 30 år gammal takfläkt som nu "brummar"/väsnas. Den suger ut från köksspisen. Det är en REGINAIR-installation från Huskvarna. Vad vi behöver är en ny motor med 'trumma'. På den gamla står det: Takfläkt typ TFD, tillv.nr 07175, typgodkänd nr 1855/74 Effekt 110 W Spänning / 220 V och den kommer från Luftkonditionering AB, Trosa, (ett företag som inte längre existerar,
0 svar · 4,9k läst
P
PX-21: Klart du skall kolla..;) Här får du en "lyckoknuff."....ooohej:p Mvh
12 svar · 32,1k läst
A
anra: När det regnar ute så droppar det in vatten i garaget. Tak-pappen är ganska gammal och sliten och det bildas pölar när det regnar. Finns det något sätt man kan "fixa" detta lite temporärt under vintern? Jag hade tänkt att jag skulle bygga om garaget till våren + byta taket så temporär lösning går bra...ska bara överleva vintern. Mitt garage är byggt i lättbetong (väggarna).
0 svar · 3,1k läst
M
Melie: Behöver hjälp med tips på bra konstruktion under och över ett platt plåttak som det sedan skall ligga massaranduba-trätrall ovanpå? Tack på förhand!
0 svar · 4,3k läst
H
hilife: Undrar om det finns någon plåtslagare här som möjligen kan ge lite input på en fundering om tidsåtgång och kostnad för att lägga takplåt. Vi har bestämt oss för vanlig mörkröd plåt, vet ej märke tyvärr, att ha på vår veranda, burspråk samt ett taklyft. Till detta behövs även 2 skorstensskoningar samt ett bleck som leder bort vatten från den tredje skorstenen längre ner.
0 svar · 10,7k läst
Y
youppie: Ska montera masonite till luftspalt under mitt undertak som är av råspont. Taktstolsbenen ligger i tegelväggen och sticker upp några centimeter över tegelväggen. Mellan tegelväggen och råsponten ska jag montera masonite men funderar på hur långt masoniten ska sticka ut. Ska masoniteskivan sticka ut någon centimeter utanför tegelväggen för att eventuellt vatten ska kunna droppa
0 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.