Byggahus.se

Bygga Vindskupa

1. S
    Medlem Nivå 1
    Så nu skall man ge sig i kast men sommarens byggprojekt. Jag tänkte bygga sju vindskupor med förebild från en vindskupa i G:a Stan i Stockholm (se bild) . Nu har jag verkligen försökt göra grundforskning i hur man bygger en vindskupa men det återstår några frågor.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Förebild_vindskupa.jpg

Det klassiska med plåttak om jag förstår det rätt är följande innefrån och ut:

gips | ålderbeständig plast | isolering | oljehärdad board | luftspalt | råspont | takpapp | falsad plåt

Nu kommer vi till det riktigt svåra. Hur bygger man det välvda taket? Plåten vilar på råspont när det är en plan yta men en välvd yta kräver väl någon form av skiva? Vilken? Innanför antar jag att en luftspalt behövs. Men då behöver man något som distans till den oljehärdade boarden. Vad skulle det vara?

Ytterligare en frågar är om Gesimsen. Vindkupsfabrikanter verkar sätta på lösa sådana (plast?) utanpå plåten. Ser man på gamla vindkupor, t.ex. bifogade bild, täcker man den med plåt. Vad finns under plåten?

2. S
    Medlem Nivå 1
    Skulle man kunna använda sig av Plywood? Det lär finnas Plywood där träfibrerna ligger åt samma håll vilket gör det lättböjt. Annars kan man enligt nätet ånga den för att sedan spika fast den. Ytterliggare en metod är att såga små snitt i skivan för att sedan böja den. Se det här. . Vad anser du?

3. Snurre
    Medlem Nivå 8
    Tja det beror på böjradien du får i din plywood. Kan säkert fungera.
    En annan lösning är att göra välvda takstolar i just plywood. Såga ut med sticksåg remsor och limma/skruva ihopa så får du regelliknande takstolar. För att få till en luftspalt kan remsor med något mindre radie sågas ut som du fäster i din böjda takstol och där kan du fästa masoniten. På de i formen böjda takstolarna kan du sedan spika råspont.