5 927 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Läggning enkupig betong vs. tvåkupig
Mina byggare suckade och stönade när jag talade om att det skulle bli enkupiga tegelpannor. Tydligen grymt noggrant med hur exakt man läktar upp. Rörde sig enligt dem om +- 1 mm.
Men betong???? Enkupigt ska väl vara i äkta tegel? Det blir såååå mycket snyggare. Visst blir det kanske någon krona dyrare men det har du igen på utseende och livslängd.
Men betong???? Enkupigt ska väl vara i äkta tegel? Det blir såååå mycket snyggare. Visst blir det kanske någon krona dyrare men det har du igen på utseende och livslängd.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Vi har enkupigt lertegel (och takläggaren stönade när vi bytte år 2000).
Nu förra sommaren byggde vi på en våning på en vinkelutbyggnad av huset. Då lade jag själv på pannorna.
Min snickare tipsade om att det svåra med enkupiga är att de lätt blir lagda med fel avstånd i sidled. Det går utan problem att lägga dem 15-20 mm för tätt. Då vippar pannorna upp i ena kanten, och det blir fult, kolumnerna blir krogiga. Men det är väldigt svårt att se att pannorna ligger rätt innan man lagt en större yta.
Tipset på hur man skall göra är att du fäster en rejäl regel (jag körde 45X145) i läkten som kant på en kolumn, körde med skruvtvingar som höll fast regeln. Lägger pannorna nedifrån och upp, flyttar reglen exakt rätt avstånd åt vänster osv. Bra om man i förväg mäter och markerar alla lägena för regeln.
Det räcker inte att makera på läkten, utan regel, för kanten på pannan ligger högt ovanför regeln så det är inte lätt att avgöra när den ligger ¨rakt över markeringen.
Nu förra sommaren byggde vi på en våning på en vinkelutbyggnad av huset. Då lade jag själv på pannorna.
Min snickare tipsade om att det svåra med enkupiga är att de lätt blir lagda med fel avstånd i sidled. Det går utan problem att lägga dem 15-20 mm för tätt. Då vippar pannorna upp i ena kanten, och det blir fult, kolumnerna blir krogiga. Men det är väldigt svårt att se att pannorna ligger rätt innan man lagt en större yta.
Tipset på hur man skall göra är att du fäster en rejäl regel (jag körde 45X145) i läkten som kant på en kolumn, körde med skruvtvingar som höll fast regeln. Lägger pannorna nedifrån och upp, flyttar reglen exakt rätt avstånd åt vänster osv. Bra om man i förväg mäter och markerar alla lägena för regeln.
Det räcker inte att makera på läkten, utan regel, för kanten på pannan ligger högt ovanför regeln så det är inte lätt att avgöra när den ligger ¨rakt över markeringen.
Liiite dyrare med lertegel, det var väl en sanning med modifikation. Jag tog in en offert på dels en av de simplare betongpannorna, visserligen 2-kupigt, samt glaserat tegel. Där skiljde det 40 000 pengar...
De svar ni ger, gäller det bara tegeltak?
De svar ni ger, gäller det bara tegeltak?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Glaserat ligger nog i en annan härad prismässigt. När vi lade om taket år 2000 så kostade det 7000 extra att vi ville ha enkupigt lertegel istället för 2 kupigt betong. Det var ca 150 kvm tegel.
Jag trodde faktiskt att glaserat skillde ännu mer än så (fast jag vet ju inte hur stor yta du skall ha).
Jag trodde faktiskt att glaserat skillde ännu mer än så (fast jag vet ju inte hur stor yta du skall ha).
Har aldrig jobbat med enkupiga betongpannor men vad jag har förstått så ska det inte vara några konstigheter. Har lagt nya falsade, glaserade, enkupiga tegelpannor och det va inte problem det heller. Men de gamla klassiska enkupiga tegelpannorna kan vara väldigt jobbiga att få bra.
Klicka här för att svara