Byggahus.se

Dimensioner på reglar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej, jag håller på att bygga ett uterum och har gjort klart trallgolvet. Nu ska jag börja med taket, och har lite funderingar om vilka dimensioner jag ska använda. Trallgolvet är 4.85m djupt och 6.5m brett. I framkant kan jag avlasta med en stolpe var 120 cm. Tror ni att den räcker med 45x195 som takregel?

2. N
    Medlem Nivå 6

Re: Dimensioner på reglar

Möjligen får du lite tips och ideer här:

http://www.willabtradgard.se

Beror förmodligen på val av tak, var i landet den uterummet skall stå (snözon), pulpet eller sadeltak etc.

3. S
    Medlem Nivå 1

Jag hade tänkt mig pulpet-takmodellen. På denna länken så fanns det bara dimensioner på max 3,6m djup, mitt är 5m.

4. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Sitter och läser innantill i "Lathunden - hjälpreda för bygghandelns personal och kunder". Du kan inte ha så långa bjälkar utan mittstöd om du inte råkar bo i snözon 1 (Halland/nordvästra Skåne). Då måste du dessutom ha 45x220 K24 c600.

Bor du inte där måste du som sagt ha mittstöd. Om du kompletterar med lite mer detaljer (var du bor, önskat c-mått på bjälkar mm) så kan jag titta direkt i tabellerna.

5. S
    Medlem Nivå 1

Jag bor i snözon 2 (Örebro), och hade tänkt mig ett cc på 1200mm

6. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Allright, då gäller följande:

45x170 K24, alt 45x220 K12 går bra med c1200.
    Går du ner till c600 kan du använda 45x145 K12 (max spännvidd ca 4,8m)
    Mittstöd erfordras (mellan 0,4*längden till 0,6*längden)
    Max taklutning 5 grader.

7. S
    Medlem Nivå 1

Vad menar du med mittstöd 0,4*längden?? Max taklutning 5 grader. Blir inte belastningen mindre ju större lutning man har?

8. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Mittstöd: Om bjälken är 10 meter måste stödet placeras 4-6 meter mätt från ena änden. I praktiken: mitt på med lite justermarginal alltså.

Det där med taklutningar är inte helt enkelt. Jag vill minnas att den teoretiskt största belastningen fås på tak med 27 graders lutning. Med större lutning hasar snön av och i mindre lutning blåser den av. Typ. :)Detta förutsätter dock att inga så kallade "snöfickor" bildas på taket. Jag antar att ditt uterum hänger ihop med huset och därför är nog inte min tabell tillämplig egentligen. Den utgår dock ifrån ett platt tak med max 5 graders lutning.

Du kan ju alltid ringa en konstruktör i stället för att ta råd av amatörer. :D
    Är du i slutändan osäker i alla fall kan du ju skotta uterumstaket om det kommer mycket snö.

9. S
    Medlem Nivå 1

OK, menar du alltså att jag måpste ha en stolpe under varje takbalk? Det blir många stolpar med 7 takbalkar.... ;D

10. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Det behöver ju inte vara en stolpe, det kan ju vara en bjälke, förslagsvis en limträbalk från kant till kant... :p

11. S
    Medlem Nivå 1

OK, då är jag med. Men det blir iallafall en stolpe på mitten, då golvet är 6.5m. För man kan väl inte ha en limträ på 6.5m??

12. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Visst går det. Tittar jag upp här hemma ser jag en limträbalk i nocken som spänner 9 meter utan stöd... :)

13. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

En 6m limträbalk, 115x400mm böjer sig 3mm om du hänger 300kg på mitten av den.... Det räcker för att bära upp ett normalstort tak faktiskt. För ett litet uterum går det rimligvis att använda betydligt klenare dimensioner.

Kanske kan även sk kartobalkar (cartobalkar?) vara ett alternativ? Det är plywoodskivor på längden, uppåt 8m långa kan dom vara.

14. P
    Medlem Nivå 2
  15. S
    Medlem Nivå 1