Hej

jag har precis påbörjat byte av mitt tak men fick kallafötter när jag hitta div trådar om nocktätning och nockventilation.

Jag har lagt YAP 2200 upp till nockplanka, dvs att det är en luftglipa (in på vinden) mellan råsponten och nockplankan på båda sidor.
Jag fick med nocktätningsremsa från Benders när jag beställde pannor (jag vet vissas åsikt om dessa ventilationer)
Är denna remsa bara att spika i nockplankan och vika över översta pannraden?? eller ska jag montera takpapp över nockplankan och sen nocktätningsremsan ?? (då blir det väll ingen ventilation ??)

Snälla hjälp....
som ni kanske förstår så har jag redan pappat och läktat klart, där av frågan. Annars så måste jag lyfta på läkten och lägga en till våd papp över nockplankan.

// J :confused:

Redigerat:
Är det ingen som har något bra svar.....??

om du har en oisolerad vind, så spelar det väl ingen roll om du har luftspalt vid nocken (d.v.s. du ser råsponten när du är i vinden och tittar upp på taket)
se bara till att ha luftning från sidan av huset istället, så att det "vädras ur" på vinden.

är ingen snickare men håller på med ett utbygge med isolerat innertak, där kan jag inte använda mig av luftning från sidan av huset, utan måste göra som du beskriver antingen med en liten spalt i nock, eller något som kallas mögelvakt, en liten plast huv som man sätter under pannorna i närheten av nockbrädan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.