Hej,

Jag har precis låtit lägga bandtäckt plåttak på mitt nya hus och på en del av taket har jag fotränna. På grund av lite kluriga vinklar på tak och hus så misslyckades plåtslagaren med att få till fallet så att vattnet rinnar av runt ett innerhörn. Det står vatten en hel dag i en del av fotrännan efter regnfall trots att solen skiner och det är varmt. Plåtslagaren säger att det inte går att göra om och att det bara är estetisk men jag känner mig osäker, speciellt med tanke på hållbarheten. Någon som har några erfarenheter av bakfall i fotrännor?

Låter inte vidare bra och kan det bero på att plåtslagaren är lat och att du redan betalat honom?

Jag har inte betalat honom ännu utan har några veckor på mig. Han har gjort ett bra jobb för övrigt men gjorde bort sig kring fallet på en ränna eftersom taket där har olika lutning och att det inte funkar att köra på avståndet från takfoten enbart.

Bakfall på fotränna är nästan säkert ett blivande problem. Frågan är bara hur lång tid det tar innan vatten på något sätt börjar tränga in i underliggande byggnadsdelar. Bara om vattnet står på ett synnerligen bra ställe är det acceptabelt. Typ ovanpå ett långt utskjutande taksprång. Men även där kan kapillärsugning och/eller frostsprängning över tiden medföra stora problem.

Det som också gör ditt problem allvarligt är att det ofta - som plåtisen antyder - är svårt och dyrt att ändra fotrännor. Inte alltid, men ganska ofta.

Tack för bra inlägg frjo.
Nu går vattnet upp max 10 cm från rännan och där ligger det ju plåt under och det är över en uteplats utan isolering i taket men med panel under. Risken kanske inte är sådär jättestor att jag får problem. Samtidigt så är det ju ett uppenbart byggfel. Jättevacker fotränna men feltänkt av plåtslagaren och det blir fult med stående vatten. Tankevurpan uppstod i och med att takvinkeln för övre delen av fotränna är lägre än takvinkeln på lägre delen som går förbi ett innerhörn.

Är det rätt gjort kommer det aldrig läcka in nånting! Men ser det fult ut så tycker jag du ska få det fixat, eller kanske kompenseras på nåt sätt. Vet ju inte hur det ser ut i ditt fall, men ofta är det ju bara man själv som ser en sån grej å då går det kanske leva med det? Kan säga direkt att han säkert hellre drar av lite på priset än river upp täckningen.

För jag hoppas inte det blivit så fel att det inte rinner ut till röret? Då ska det ju självklart göras om direkt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.