Vi håller på att putsa om vårt hus. I samband med detta blev vi mer eller mindre uppmanade av putsfirman att även byta hängrännor (plåt), stuprör (plåt) samt plåten som ligger mellan teglet och hängrännan (takfotsplåten(?)).
Nån som kan ge exempel på kostnad?

Redigerat:
Hängränna 49:-/m
Stuprör 68:-/m

Kolla in www.byggmax.se så får du ett hum om priser.

Tror mitt byte av rännor med tillbehör gick på ca 2-3000.
Lindab användes.
Hus på 9X8 m 1 1/2 plan

Jag skulle inte köpa grejerna på byggmax iaf

Använd tex bygghemma.se för att göra en kalkyl, lägg i allt i shoppingvagnen som du vill ha.

Genrellt är hängrännor billigt per meter, men varje böj, ränngavel, krok, omvikningskupa, och utkastare ganska dyrt.

Jag skulle spara 1500:- på att köra med enbart 2 stuprör istället för 4 på garaget och det ger ju en liten bild av vad som kostar.
Totala priset på offerten 5000:- (med 4 rör)

Är ByggMax så dåligt som det sägs eg?
Krokar och svep därifrån lär ju funka, även om lokala plåthandlarn håller samma pris eller strax under.

Redigerat:
knoster skrev:
Jag skulle inte köpa grejerna på byggmax iaf
P g a okunskap antar jag. Jag köpte privat av en plåtslagare och han hade samma fabrikat som Byggmax. Han hade svårt att slå Byggmax priser på vissa delar trots att jag fick hans inköpspris.

Inget fel på byggmax grejor, helt ok... gick på 4000:- med rännor/rör/krokar o böjar osv. till mitt tak på 2*12,5m med 4 stuprör...

R.

Ricky_SE skrev:
Inget fel på byggmax grejor, helt ok... gick på 4000:- med rännor/rör/krokar o böjar osv. till mitt tak på 2*12,5m med 4 stuprör...

R.
Hmm lär ta en kik där igen, sist jag kollade så skulle jag få slanta upp ~5000 för 2x12m ränna samt 4 rör (med böjar, krokar, svep, kupor o skarvar och gavlar). :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.