Hej!

Ska snart lägga ströläkt för mitt plåttak och undrar om det är brukligt att man smetar på någon tätningsmassa under spikläkten så spikhål blir så täta som möjligt igenom pappen?

Eller är det bara att spika fast dem?

Tänkte även fråga om någon har skruvat fast sin ströläkt?

Stort tack på förhand!

Fredrik
 
Hej!

Kollade med brädgården där jag handlar och de sade att de inte hört någon som tätar med något mellan ströläkt och papp!

Mvh
Fredrik
 
det går bra att skruva läkten också, kan vara bra när man ska ändra avstånden eller förstärka vid tex taksteg
 
Inte tätat när jag spikade ströläkt.
Tanken är ju att plåten eller pannorna ska hindra pappen från att bli blöt, och med ett hål i pappen, mellan läkt och råspont så lär ju risken inte vara stor.. :)
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.