Är i färd med att lägga ny takpapp på ett garagetak.

Kommer använda mig av Mataki 5000

Har det någon betydelse om jag lägger första våden längs med takfot eller om jag börjar längs med vindskivan? Garaget är långsmalt med lutning åt kortsidan så det blir färre tvärskarvar om jag lägger utmed vindskivan. Sen ligger blåsten nästan alltid så det blåser mot takfoten. Tänker mig då att det kanske kan pressas in vatten med tiden ju fler skarvar jag har på det hållet. Alltså tänkte jag lägga pappen i vindriktningen. Eller det har ingen betydelse?

Alternativet är att först lägga en våd utmed takfoten och sedan fortsätta med våder åt andra hållet.

Om den gamla takpappen ligger på ett visst håll, ska den nya då ligga tvärtemot eller det spelar ingen roll?

Redigerat:
Följ rekomendationerna för produkten, jag har för mig att olika tillverkare rekommenderar olika läggningssätt (horisontellt/vertikalt).

Kollar jag på anvisningen som följer med ska jag lägga längs takfoten, men på deras hemsida verkar det som det kan vara vilket som. De skriver där om att första våden ska ligga längs med takfoten, men har en bild där de ligger tvärt om!?

Richie skrev:
Kollar jag på anvisningen som följer med ska jag lägga längs takfoten, men på deras hemsida verkar det som det kan vara vilket som. De skriver där om att första våden ska ligga längs med takfoten, men har en bild där de ligger tvärt om!?
Jag kikade på deras hemsida, kan inte detta själv så det är bara en gissning.

Men alla bilder där taket hade en normal taklutning 20 grader och mer så låg det tvärs över, men låglutande började i takfoten. Så du får nog leta mer efter taklutningsanvisningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.