1 500 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Fukt på Vinden några frågor??
Vet att detta har diskuteras tusen gånger på forumet men skulle vilja ha lite råd!
Jag bor i ett treplans parhus byggt 1950. Förra ägaren har isolerat vinden och satt in bergvärme. Det finns idag lite svartmögel på norrvägg, typ de nedersta två plankorna. (besiktningsmannen sa att det var väldigt lite) När jag köpte huset aug 2009 så var fuktnivåerna lite för höga.
Jag har nu satt upp en fuktmätare. Den det har varit ok under vintern men för några veckor sedan så steg luftfuktigheten till ca 75. Det känns inte så fuktigt på vinden men jag kan tänka mig att om fuktighetsnivån fortsätter att vara hög så blir virket till sist fuktigt.
Vad kan jag göra på kort sikt?
Funderat på att elda i husets kamin och ha vindsluckan öppen för att på så sett värma luften på vinden och i och med detta sänka luftfuktigheten, skulle det funka
Eller ska jag köpa en avfuktare och ställa på vinden?
Vad ska jag göra på sikt
Min granne (vägg i vägg), har exakt samma hus(samma återgärder gjorda) men har inga problem, funderar på om det är tilläggsisoleringen som är gjord på olika sett och som har gjort att min vind är tätare. Det är väldigt mycket isolering längs med kanterna, kan vara en orsak eller?
Bättre ventilation säger alla ska lösa problemen, dvs genom fläkt från kök och badrum. Jag tycker att mitt självdrag fungera, men kanske inte tillräckligt. Men är fundersam på att installera ett helt fläktsystem för 20-40 tusen inklusive förhöjd ljudnivå i huset bara för att upptäcka att det inte funkar! funkar det?
Någon som har erfarenhet av trygghetsvakten vind http://www.trygghetsvakten.se
Alla synpunkter motages
Jag bor i ett treplans parhus byggt 1950. Förra ägaren har isolerat vinden och satt in bergvärme. Det finns idag lite svartmögel på norrvägg, typ de nedersta två plankorna. (besiktningsmannen sa att det var väldigt lite) När jag köpte huset aug 2009 så var fuktnivåerna lite för höga.
Jag har nu satt upp en fuktmätare. Den det har varit ok under vintern men för några veckor sedan så steg luftfuktigheten till ca 75. Det känns inte så fuktigt på vinden men jag kan tänka mig att om fuktighetsnivån fortsätter att vara hög så blir virket till sist fuktigt.
Vad kan jag göra på kort sikt?
Funderat på att elda i husets kamin och ha vindsluckan öppen för att på så sett värma luften på vinden och i och med detta sänka luftfuktigheten, skulle det funka
Eller ska jag köpa en avfuktare och ställa på vinden?
Vad ska jag göra på sikt
Min granne (vägg i vägg), har exakt samma hus(samma återgärder gjorda) men har inga problem, funderar på om det är tilläggsisoleringen som är gjord på olika sett och som har gjort att min vind är tätare. Det är väldigt mycket isolering längs med kanterna, kan vara en orsak eller?
Bättre ventilation säger alla ska lösa problemen, dvs genom fläkt från kök och badrum. Jag tycker att mitt självdrag fungera, men kanske inte tillräckligt. Men är fundersam på att installera ett helt fläktsystem för 20-40 tusen inklusive förhöjd ljudnivå i huset bara för att upptäcka att det inte funkar! funkar det?
Någon som har erfarenhet av trygghetsvakten vind http://www.trygghetsvakten.se
Alla synpunkter motages
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
aspiratorn är en detalj som kan ha en poistiv inverkan, om det är uppträngande luft ifrån bostaden som är problemet, ja. Men, detbehöver inte vara detta som är det huvudsakliga problemet... Men om detta är fallet, så är det en billig, enkel produkt.
Tack för alla inlägg
Vad tror ni om den delen kring att min granne (vägg i vägg) inte har problem medens jag har det!
Kan det vara så enkelt att jag bara behöver se över hur man har isolerat på vinden?
Gällande trygghetsvakten, måste inblås och utblås vara på olika sidor jag har bara en gavel!! I den andra gaveln har jag murstocken och sedan kommer grannen
Vad tror ni om den delen kring att min granne (vägg i vägg) inte har problem medens jag har det!
Kan det vara så enkelt att jag bara behöver se över hur man har isolerat på vinden?
Gällande trygghetsvakten, måste inblås och utblås vara på olika sidor jag har bara en gavel!! I den andra gaveln har jag murstocken och sedan kommer grannen
Jo det måste den, iaf för optimal drift - det skulle antagligen funka med en ventil i taket med men du bör kolla med dom. Jag skickade in bilder och skiss och fick bra hjälp.
Kolla om din isolering täcker över evenuell takfots ventilation, men varför det möglar hos dig och inte grannen kan även bero på vanor, inne temperatur, skador på ev. diffspärr, ventilation i bostadsdelen och hur huset står + säkert en miljon saker till.
Kolla om din isolering täcker över evenuell takfots ventilation, men varför det möglar hos dig och inte grannen kan även bero på vanor, inne temperatur, skador på ev. diffspärr, ventilation i bostadsdelen och hur huset står + säkert en miljon saker till.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden