Efter långt övervägande beslutade jag mig för att författa denna fråga i denna forumdel, hoppas att det passar sig bra!

Jag har nyligen fått ett nytt fint plåttak på huset, men... Ingen takstege. Jag har en gammal takstege - i aluminium - men den är ful, och passar inte alls det nya svarta taket.

Finns det några svarta stegar i någonting annat än metall - så man minimerar risken att skada plåten när man drar stegen på plats? Hur fäster man den på bästa sätt för att minimera åverkan på plåten? Räcker det att fästa den nertill och låta den typ "klämmas" fast? Finns det något gummiskydd som man lägger under stegen?

Tack på förhans, och lycka till med vårens husarbeten!

Weland stål har stegar i de flesta färger, dock är de i metall. De har även fästen för de flesta taktyper. Är ditt plåttak dubbelfalsat eller "fejktegel" eller korrugerat? Kolla in www.welandstal.se . Framförallt har Weland en riktigt snygg lösning för falsade plåttak där stegfästet kläms fast i den stående falsen.

Plåtkillen som hjälpte mej använde inte hela stegar utan bara själva steget, förberedde med reglar under där han de skulle fästas. Det ser riktigt bra ut tycker jag, snyggare än att ha en hel stege ligga på taket.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.