6 754 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Takstege får plåttak
Efter långt övervägande beslutade jag mig för att författa denna fråga i denna forumdel, hoppas att det passar sig bra!
Jag har nyligen fått ett nytt fint plåttak på huset, men... Ingen takstege. Jag har en gammal takstege - i aluminium - men den är ful, och passar inte alls det nya svarta taket.
Finns det några svarta stegar i någonting annat än metall - så man minimerar risken att skada plåten när man drar stegen på plats? Hur fäster man den på bästa sätt för att minimera åverkan på plåten? Räcker det att fästa den nertill och låta den typ "klämmas" fast? Finns det något gummiskydd som man lägger under stegen?
Tack på förhans, och lycka till med vårens husarbeten!
Jag har nyligen fått ett nytt fint plåttak på huset, men... Ingen takstege. Jag har en gammal takstege - i aluminium - men den är ful, och passar inte alls det nya svarta taket.
Finns det några svarta stegar i någonting annat än metall - så man minimerar risken att skada plåten när man drar stegen på plats? Hur fäster man den på bästa sätt för att minimera åverkan på plåten? Räcker det att fästa den nertill och låta den typ "klämmas" fast? Finns det något gummiskydd som man lägger under stegen?
Tack på förhans, och lycka till med vårens husarbeten!
Produkter som diskuteras: "Takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Weland stål har stegar i de flesta färger, dock är de i metall. De har även fästen för de flesta taktyper. Är ditt plåttak dubbelfalsat eller "fejktegel" eller korrugerat? Kolla in www.welandstal.se . Framförallt har Weland en riktigt snygg lösning för falsade plåttak där stegfästet kläms fast i den stående falsen.
Har du dubbelfalsad plåt finns det falsfästen för takstegar. Jag tror det finns svartlackerade stegar att köpa men att de är dyra. Jag köpte i aluminiumstege från Scando och målade själv - de är fortfarande svarta nu 5 år senare....
http://www.perwikstrand.se/infastningar.asp?nav=12022412&Pid=98,274,15,72,411,402&sExtraPid=
http://www.perwikstrand.se/infastningar.asp?nav=12022412&Pid=98,274,15,72,411,402&sExtraPid=
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden