12 016 läst ·
9 svar
12k läst
9 svar
Pulpettak utan innertak
Hej jag har en fråga som jag är väldigt osäker på.
Ska bygga ut. 5m rakt ut ifrån huset med ett pulpet tak på 14 grader.
Min fråga nu är hur grovt virke måste jag använda till takstolarna, Vill ej ha ett innertak,
jag undrar om det räcker med 45x220 om jag kör på cc 600?
Ska bygga ut. 5m rakt ut ifrån huset med ett pulpet tak på 14 grader.
Min fråga nu är hur grovt virke måste jag använda till takstolarna, Vill ej ha ett innertak,
jag undrar om det räcker med 45x220 om jag kör på cc 600?
Jag är inte helt säker på vad du menar? Är det så att du vill ha ensidigt lutande tak utan att använda pulpettakstolar?
Det du vill ha brukar i så fall kallas parallelltak:

Om du hållfasthetsmässigt klarar dig med 45x220 c600 beror på var i Västra Götaland du bor? (Snölasterna varierar mellan 150kg/m2 till 250kg/m2) Det beror också på vilket takmaterial du ska ha och om du måste ta hänsyn till snöficka eller snöras från huset du bygger emot.
45x220 ger inte plats för mycket värmeisolering så du får ändå bygga dig neråt för att få till normal isolering. Totalt måste man kanske få till minst 400mm i tak.
Det finns andra typer av balkar som kan passa bättre i ditt fall:
Limträ eller Swelite (Masonitebalk) http://www.byggmagroup.se/dt_article.aspx?m=2457

Det finns även Fanerbalk (Kerto-balk) http://www.moelven.com/se/Produkter...a/Kerto/Produktbeskrivning-Kerto-Q-1/Kerto-S/

Jag tycker du ska kontakta en konstruktör för att reda ut vad som fungerar i just ditt fall. T.ex måste man även se till att luftspalten verkligen kan luftas när du bygger emot det nuvarande huset. Kontrollera också att du kan ta hand om tillbyggets laster på eller nära nuvarande grundläggning.
Fundera även på om TRP-plåt med ovanliggande isolering kanske kan vara ett alternativ i ditt fall?
/Ingenjören

Det du vill ha brukar i så fall kallas parallelltak:

Om du hållfasthetsmässigt klarar dig med 45x220 c600 beror på var i Västra Götaland du bor? (Snölasterna varierar mellan 150kg/m2 till 250kg/m2) Det beror också på vilket takmaterial du ska ha och om du måste ta hänsyn till snöficka eller snöras från huset du bygger emot.
45x220 ger inte plats för mycket värmeisolering så du får ändå bygga dig neråt för att få till normal isolering. Totalt måste man kanske få till minst 400mm i tak.
Det finns andra typer av balkar som kan passa bättre i ditt fall:
Limträ eller Swelite (Masonitebalk) http://www.byggmagroup.se/dt_article.aspx?m=2457
Det finns även Fanerbalk (Kerto-balk) http://www.moelven.com/se/Produkter...a/Kerto/Produktbeskrivning-Kerto-Q-1/Kerto-S/
Jag tycker du ska kontakta en konstruktör för att reda ut vad som fungerar i just ditt fall. T.ex måste man även se till att luftspalten verkligen kan luftas när du bygger emot det nuvarande huset. Kontrollera också att du kan ta hand om tillbyggets laster på eller nära nuvarande grundläggning.
Fundera även på om TRP-plåt med ovanliggande isolering kanske kan vara ett alternativ i ditt fall?
/Ingenjören
Tack för att nån äntligen hade lite info till mig.
Jag är medveten om isoleringen lufttspalten åt alla håll.
Det enda jag behöver veta är hur grovt virke jag måste ha.
Taket är ju som sagt ett tak med endast åsar. Alltås bara 2 vilotyngder i ändarna. 5m.
Jag skulle hemst gärna vilja slippa limträ endast för kostnadens skull.
Sedan får jag inte ihop hur det skulle se ut vid takfoten med massonitbalkar, isf får man nog klä in takfoten eller?
Snölasten man räknar där jag bor är 1,5. Vet inte om det är 1,5m dom räknar då eller hur dom gör.
MVH
Lukas
Jag är medveten om isoleringen lufttspalten åt alla håll.
Det enda jag behöver veta är hur grovt virke jag måste ha.
Taket är ju som sagt ett tak med endast åsar. Alltås bara 2 vilotyngder i ändarna. 5m.
Jag skulle hemst gärna vilja slippa limträ endast för kostnadens skull.
Sedan får jag inte ihop hur det skulle se ut vid takfoten med massonitbalkar, isf får man nog klä in takfoten eller?
Snölasten man räknar där jag bor är 1,5. Vet inte om det är 1,5m dom räknar då eller hur dom gör.
MVH
Lukas
Snözon 1,5 betyder att taket dimensioneras för en snölast med grundvärde på 1,5kN/m2 (150kg/m2)
Ett snabbt överslag säger mig att du inte klarar lasterna med 45x220 K24 c600 ens utan hänsyn till ev snöfickor mm så du får nog titta på alternativen eller minska spänvidden.
/Ingenjören
Ett snabbt överslag säger mig att du inte klarar lasterna med 45x220 K24 c600 ens utan hänsyn till ev snöfickor mm så du får nog titta på alternativen eller minska spänvidden.
/Ingenjören
Klicka här för att svara