Jag ska packa gamla tegelpannor på pall inför frakt på lastbil, hur lastar man dem bäst?
Stående i pallkrage har jag förstått, men kan man lasta fler lager än ett på samma pall om man bara ställer flera pallkragar på varandra?
Det gäller ju att få plats i lastbilen, och det lär ju inte gå att stapla flera pallar på varandra...

Om det är någon som har lite tidsestimat tagna från verkligheten om hur många pannor man kan ta ned från ett tak under en dag och lasta på pall så tas det också emot med tacksamhet...

Taktegel från fabrik står i två-tre(?) våningar på en pall. Jag gissar att man kan stapla minst två våningar på samma pall. Bara man har en skiva mellan - säg en masonite/osb/plywoodskiva.
Vi tog ner våra takpannor på en dag. Nice and easy. Inga pannor krossades, utan vi körde med en hemmagjord tegeltransportör. Då var vi 7 vuxna. Taket var ca 100 kvm stort, sadeltak 27 grader. I början ställde vi pannorna i hemmagjorda burar vilka byggdes under tiden, men pallen tog slut så det blev lite pannor ståendes i trädgården också.

Mitt tips är alltså att ni får på det på pall under en arbetsdag med lite samarbete.

Vårt arbete dokumenterades på denna sida:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2003_juni.html

Kommer de stående från fabrik också alltså? Jag hade för mig att de faktiskt brukade fraktas liggande men vet inte vad jag fått det ifrån. Men det låter bra, då får jag rejält med marginal.
Vi kommer bara vara tre (varav en halvvuxen) så det tar nog minst en dag till för oss (men jag kommer skaffa färdiga pallkragar, så vi slipper i alla fall det momentet :-)).
Men jättebra att ha en känsla för tidsåtgången, tackar!

Hade tegelpannorna legat ner vid transport hade alla spruckit vid första gupp på vägen. Av den anledningen ska man alltid transportera kakel, klinker, taktegel och porslinstallrikar stående.

Ps. Jag vill dra mej till minnes att vi gjorde jobbet på långt under en dag då vi var 7 pers. Inte direkt så vi sprang ihjäl oss, utan hade en trevlig dag i solen. Men det var 8 år sen så jag kan ju försköna sanningen omedvetet.

Är ni tre så får ni fördela jobbet efter talang och förmåga. En person springer på taket och plockar pannor. En transporterar ner pannorna. En person packar pallar.

Jag gissar att ni får ner dem på en helg om ni har lite tempo.

Redigerat:
Ett alternativ till tegelhiss är att spika ihop två ex 170x21 brädor som ett "V", dvs en ränna som panorna glider på ned till backen.
Sedan ställer ni en vaken person + någon mjukt om denne skulle missa någon panna.
Dock ökar risken att några går sönder, men det kanske det är värt för det går undan.

För framtida läsares räkning kan jag lägga till följande:
Till två lager stående pannor bör man ha fyra pallkragar.
Bara pallkragar blir ändå för instabilt (om man tejpar ihop småbuntar med 5-6 pannor typ som de kommer nya kanske det fungerar?).
Till slut (efter jobbiga samtal från åkeriet av typen "det funkar inte och en pall rasade lite") så skruvade vi fast två stående råspåntslängder på varje långsida och spikade nederändarna i pallen, samt skruvade fast en råspontsdiagonal per kortsida. Vi lade också i en remsa papp mellan varje tegelrad, så att inte kanterna lade sig omlott (med eventuell sönderbrytning som följd) och kilade ner lite brädlappar i överkant så att pannraderna inte kunde vicka.
Vi fann det bäst att packa pannorna med klackarna uppåt i båda lagren. Om man packade med klackarna nedåt så lutade det så mycket så att pannorna i praktiken halvlåg. Optimalt vill man ha något att lägga i botten också så att det inte blir ojämt, det är svårt att packa om pannorna vill luta hit och dit.

Av den storleken på tegelpanna vi hade så fick vi på ett lager plats med fyra rader med 26-27 st i varje rad dvs 208-216 pannor på varje pall.

Redigerat:
Crebel skrev:
Vi fann det bäst att packa pannorna med klackarna uppåt i båda lagren. Om man packade med klackarna nedåt så lutade det så mycket så att pannorna i praktiken halvlåg. Optimalt vill man ha något att lägga i botten också så att det inte blir ojämt, det är svårt att packa om pannorna vill luta hit och dit.
Går det inte packa varannan uppåt och varannan neråt för att hålla raderna raka?

Hm, bra fråga. Jag TROR att anledningen att vi inte gjorde så var att den typen av pannor vi hade inte låg i varandra så bra på det viset, och att raden blev bredare på det viset så att vi inte fick plats med fyra rader...

Packade på pall, liggande pannor ganska högt 130m2 på 6 pallar, eller var det 7? ett gäng varv med sträckplast runt så blev det stabilt och gick fort. 8 mil på lastväxlarflak och det var inte som många som gick sönder vad jag vet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.