Jag ringde ett byggvaruhus i trakten och frågade vilket djup man ska ha på isoleringen i taket? De sa att "byggnormen säger att ett snedtak ska ha 28 cm och ett platt tak ska ha 40 cm isolering".

Jag ville bara kolla med alla er kunniga människor vad ni säger om detta???

Det är vettiga riktliner! Själv har jag en mycket liten bit snedtak och väljer att isolera sämre (19cm) just där för att få bättre utrymme.

Har 160 kvm snedtak som är isolerat med 275 mm bergsull.

Kanon, det låter som bra riktlinjer alltså!
Tack för era svar!!!

28cm låter lite tycker jag, jag kommer att lägga ca 60cm lösull....
"byggnormen" pratar väl egentligen inte om isoleringstjocklekar idag,
utan om totala energiförlusten?
-Den innehåller ju iof. riktlinjer för isoleringstjocklekar som man kan
använda sig av om du har direktverkande el...

Vid nybygge skulle du troligen aldrig få bygglov för ett året-runt-hus
med bara 28cm isolering på taket...

Inte för att jag är säker men är de inte sämre isoleringsvärede i lösullen än bergen? Så de är väl kanske inte dubbelt så bra isoleringsvärde i 60 cm lösull som 30 cm bergull. Så skillnaden är väl inte så stor ändå kanske. Men ja kan ha fel oxå...

• Gilla
Matzan
  • Laddar…
Skulle vilja se den som isolerar ett snedtak 60cm...

Vi har 60cm i snedtak (pulpet), och 70-100cm i sadeltaket (med invändigt snedtak), samt 34 cm i väggarna. Ekofiber lösull. Innan vi fick värmesystemet inkopplat i februari, värmde vi upp hela huset (165m2) med två elradiatorer från rusta på sammanlagt 2400w då det var -20grader ute. Man ska inte snåla med isolering; )

• Gilla
anderspzero
  • Laddar…
Ja de va ju inte lite isolering då!!!

Jaja fast inte är det särskilt vanligt i alla fall :D

Danne031 skrev:
Jaja fast inte är det särskilt vanligt i alla fall :D
Nä, men man kan fråga sig varför. Vi betalade 60000 extra för "uppgraderingen" från standard (195mm i vägg osv) till extraplus i hela huset och garaget.
Det känns som om det kommer att betala sig på några få år, men framförallt så känns det bra; både fysiskt (varmt o dragfritt) och själsligt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.