1 365 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
takbyte?
Jag har en kåk ifrån -65 med original betongtegel samt papp under,frågan är nu jag har tillägs isolerat vinden och gjort en besiktning invändigt på råsponten.
Det ser hur fint ut som hels inte en enda blånad eller fuktgenomslag nogonstans,frågan är då om det är motiverat att byta yttertak nu snarast eller om det kan vänta ngt år?
Det lät livsfarligt att ha så gammal takbeklädnad enl killarna på bygg marknaden där jag köpte isolering.
Vad tycker ni?
Det ser hur fint ut som hels inte en enda blånad eller fuktgenomslag nogonstans,frågan är då om det är motiverat att byta yttertak nu snarast eller om det kan vänta ngt år?
Det lät livsfarligt att ha så gammal takbeklädnad enl killarna på bygg marknaden där jag köpte isolering.
Vad tycker ni?
Pappen din har gjort sitt, men det verkar ju som om dina pannor just nu håller fukten från pappen så det är väl bra läge att byta papp, innan det blir skador på råsponten? Gör du det inte själv så finns ju iår ROT avdraget kvar, nästa år vet vi ingenting om i nuläget. Livslängd på papp är upp till 30år.
Jo att pappen är gammal förstår jag,byggt en alltan och lade in den nya pappen på den under den gamla på taken och den var väldigt spröd.Men så länge man inte rotar runt på takpannorna och pappen så håller den ju tätt.Men det jag menar är att det är väl inte akut läge att byta så länge det håller tätt?För byte av takbelägning ska ske men frågan är bara när tid och pengar syncar ihop sig.
Jag la om mitt tak från 1960 i somras. Pappen på sydsidan hade kunnat ligga i 5 - 10 år till. Även norrsidan hade klarat något, några år. Men det var stor skillnad på väderstrecken. Jag hade mycket påväxt på takpannorna. Jag hade också en del påväxt på insidan av råsponten. Så anledningen till att jag valde att tidigarelägga takbytet och samtidigt bygga om till klimatvind var för att åtgärda fuktproblemen innan de blivit värre.
I ditt fall hade jag avvaktat takbytet för att se hur tilläggsisoleringen eventuellt påverkar fuktförhållanden och eventuell påväxt på vinden framöver. Pappen håller säkert ett tag till. Men håll koll och se till att takpannorna är hela och ligger rätt. Har du inget parallelltak är det ju ganska enkelt att hålla koll på ev läckage. Det blir lite knixigare om du har parallelltak. Men detta är dock mitt tips.
I ditt fall hade jag avvaktat takbytet för att se hur tilläggsisoleringen eventuellt påverkar fuktförhållanden och eventuell påväxt på vinden framöver. Pappen håller säkert ett tag till. Men håll koll och se till att takpannorna är hela och ligger rätt. Har du inget parallelltak är det ju ganska enkelt att hålla koll på ev läckage. Det blir lite knixigare om du har parallelltak. Men detta är dock mitt tips.
Klicka här för att svara