Jag har flera orosmoment vid kommande plåtläggning av mitt tak.... ett foto på stugan kan ses nedan som visar den gammla plåten och problemen jag har ligger i skarvarna vid utbyggnderna. Några allmänna tips hur man ska göra här? Kan tilläggas att jag har måtbeställt färdiga längder (Planja royal)
1. Om plåten skall gå(vilket den givetvis ska) i linje med takfoten där det inte är någon utbyggnad kommer den vara för lång där utbyggnaderna kommer...... Kan jag kapa på plåten rakt själv så att det ser snyggt ut ? Jag måste ju kapa på ändan som är mot skarven....
För att undvika punkt nr 1 så skulle ja behöva sänka taket på utbyggnaden och höja det innan skarven och ja tror inte jag kan göra det... Eventuellt kanske man kan fuska lite genom att skjuta upp plåten nån cm från takfoten men vet inte om det räcker...
sedan skulle man eventuellt kunna använda en tjockare bärläkt som sista bärläkt innan skarven, typ 1 cm. Funkar det utan att man skadar plåten?
En cm här å där och jag KANSKE kan klara mig utan att kapa vilket hade varit guld.....
kan tilläggas att jag inte minns riktigt hur det var gjort innan... rev ju bara bort allt i för ett par månader sedan...
1. Om plåten skall gå(vilket den givetvis ska) i linje med takfoten där det inte är någon utbyggnad kommer den vara för lång där utbyggnaderna kommer...... Kan jag kapa på plåten rakt själv så att det ser snyggt ut ? Jag måste ju kapa på ändan som är mot skarven....
För att undvika punkt nr 1 så skulle ja behöva sänka taket på utbyggnaden och höja det innan skarven och ja tror inte jag kan göra det... Eventuellt kanske man kan fuska lite genom att skjuta upp plåten nån cm från takfoten men vet inte om det räcker...
sedan skulle man eventuellt kunna använda en tjockare bärläkt som sista bärläkt innan skarven, typ 1 cm. Funkar det utan att man skadar plåten?
En cm här å där och jag KANSKE kan klara mig utan att kapa vilket hade varit guld.....
kan tilläggas att jag inte minns riktigt hur det var gjort innan... rev ju bara bort allt i för ett par månader sedan...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Svårt att förstå hur du tänkt dig, men jag hade nog valt att måttbeställa allt exakt, så att kapning endast sker under nockpannan och vid under gavelbeslagen, dvs osynligt. Det är svårt att kapa profilerad plåt så att det ser snyggt ut.Arne999 skrev:Jag har flera orosmoment vid kommande plåtläggning av mitt tak.... ett foto på stugan kan ses nedan som visar den gammla plåten och problemen jag har ligger i skarvarna vid utbyggnderna. Några allmänna tips hur man ska göra här? Kan tilläggas att jag har måtbeställt färdiga längder (Planja royal)
När jag ser ditt tak tror jag bara du har två vägar att gå, antingen rätar du upp samtliga vinklar så att alla delar på taket har samma taklutning, eller så jobbar du som om du lägger ett brutet tak, dvs med speciell fotbräda/dropplåt i vinkeln. Jag förordar att du rätar upp taket.För att undvika punkt nr 1 så skulle ja behöva sänka taket på utbyggnaden och höja det innan skarven och ja tror inte jag kan göra det... Eventuellt kanske man kan fuska lite genom att skjuta upp plåten nån cm från takfoten men vet inte om det räcker...
Lägger nocken till veckan på min egen utbyggnad och justering av befintligt tak till ny del. Vi fick justera/bygga på gamla takstolar, till dess att vi hade ett enhetligt tak. Mycket jobb, men det var det verkligen värt.
plannja royal är INTE godkänd för den lutningen
Nä jag vet att lutn ingen inte är godkännd. Pappningen har gjorts med extrem omsorg samt alla plåtar är måttbeställda så det blir bara 3 längsgående skarvar på utbyggnaden som jag kommer sikaflexa
Det befintliga taket har ju trots allt hållt i 30 år och det var skadalöst illa pappat under plåten... Alternativet var att bygga sadeltak vilket säkert hade varit en mer långsiktig lösning men fanns varken tid eller pengar (framförallt tid...) för att ge sig på det
Det befintliga taket har ju trots allt hållt i 30 år och det var skadalöst illa pappat under plåten... Alternativet var att bygga sadeltak vilket säkert hade varit en mer långsiktig lösning men fanns varken tid eller pengar (framförallt tid...) för att ge sig på det
Redigerat:
Vad jag skulle behöva göra utan att ge mig på att förklara är att ha en något tjockare sista bärläkt. Hur flexibel är plåten. Jag har ritat en skiss på hur jag menar. Dvs att sista bärläkten är typ 1cm tjockare, alternativt att näst sista är 0.5cm tjockare och sista är 1cm. kan man göra så utan att skada plåten?
Jag tar gärna mot synpunkter på hur huruvida det kommer bli tätt eller ej med plåt på detta tak som INTE har 14 graders lutning... är alltså mycket väl medveten om att ja inte följer tillverkarens instruktioner.... men jag förstår inte hur illa det kan bli. Köper ju att det kan sippra in i längsgående skarvar tex men det är ju knappast några större mängder och man har ju ett tätskikt (YAP 2200papp) under plåten som bara har ströläkt spikat i takstolarna.
Jag tar gärna mot synpunkter på hur huruvida det kommer bli tätt eller ej med plåt på detta tak som INTE har 14 graders lutning... är alltså mycket väl medveten om att ja inte följer tillverkarens instruktioner.... men jag förstår inte hur illa det kan bli. Köper ju att det kan sippra in i längsgående skarvar tex men det är ju knappast några större mängder och man har ju ett tätskikt (YAP 2200papp) under plåten som bara har ströläkt spikat i takstolarna.
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag förstår inte riktigt vad detta ska lösa åt dig, men det torde inte vara något problem att succesivt lägga till 0,5 resp 1 cm för plåtens skull.
Jag har hjälpt min bror att lägga plåttak med pannprofil på ett tak med 6 graders lutning (KAMI terra plegel). Enligt samtal med tillverkaren fick han då lägga en extra pannrad i sidoöverlappet, samt att denna skarv dessutom skulle tätas med en tunn tätlist. Med andra ord, ring till en plannjaförsäljare och snacka om just ditt tak.
Jag har hjälpt min bror att lägga plåttak med pannprofil på ett tak med 6 graders lutning (KAMI terra plegel). Enligt samtal med tillverkaren fick han då lägga en extra pannrad i sidoöverlappet, samt att denna skarv dessutom skulle tätas med en tunn tätlist. Med andra ord, ring till en plannjaförsäljare och snacka om just ditt tak.
Ok så då va det ok alltså vad menar du med en tunn tätlist?
Jag har ju dividerat detta med försäljaren och en gammal erfaren snickare, båda va ju inte helt 100 på om det skulle bli ok men vi kom ändå fram till att om man gör allt noggrannt så skulle det vara ok.
Undrar fortfarande vad problemet kan bli om det sipprar lite genom plåtskarvarna. Har ju som sagt tät papp under som väll ska klara lite vatten år ut år in. Stöläkten kanske itne överlever dock...vilket såklart kan bli ett problem...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Klicka här för att svara