5 231 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
T-Tak YAP Super något att ha?
Har tagit in lite offerter på takomläggning på min villa. Befintligt enkupigt Weberödstegel ska återanvändas så det handlar om ny underlagspapp samt läkt. En av firmorna har offererat omläggning med en underlagspapp kallad T-Tak YAP Super från T-Emballage. Jag ställer mig spontant lite skeptisk till produkten. Dock finns det stor risk att jag är fördomsfull men jag resonerar som så här:
- Varför ska man ändra på en produkt som fungerat bra i över hundra år (konventionell takpapp)?
- Hur länge har produkten funnits, hur åldras den?
- Varför har den ens utvecklats? Snabbare och billigare att lägga och därmed endast en kvalitetsmässigt omotiverad produkt?
- Hur hanterar man eventuell lagning och påskarvning på produkten om 20 år när man av någon anledning måste rota på taket?
Hade varit kanon att höra vad ni andra har för erfarenheter av denna typ av underlagspapp!
- Varför ska man ändra på en produkt som fungerat bra i över hundra år (konventionell takpapp)?
- Hur länge har produkten funnits, hur åldras den?
- Varför har den ens utvecklats? Snabbare och billigare att lägga och därmed endast en kvalitetsmässigt omotiverad produkt?
- Hur hanterar man eventuell lagning och påskarvning på produkten om 20 år när man av någon anledning måste rota på taket?
Hade varit kanon att höra vad ni andra har för erfarenheter av denna typ av underlagspapp!
Jag lade om taket för 2 år sedan med en sådan papp, den är toppen att jobba med. Behövs ej spikas med pappspik utan räcker att häfta upp den med häfthammaren. Godkänd att ha under takpannor. Ett företag som ej har angett denna typ av papp i sin offert vet ej vad dom gör. Går så mycket fortare att arbeta med.
Produkter som diskuteras: "häfthammaren"
Häfthammare R311 Rapid
Häfthammare med maximal komfort
899 kr inkl moms
Läs mer
Precis! Det är det jag bävar för, att det är en produkt skapad av branchen för att hantverkare snabbt ska kunna riva av ett jobb. Vad är fördelen förutom att den är snabbare att arbeta med?
Vidare säger ju godkännanden inte speciellt mycket. Det är väldigt svårt att sia om en produkts egenskaper över tiden utan att faktiskt testa den i verkligheten under lång tid.
Som ni hör är jag nog lätt konservativ men jag brukar alltid ställa mig frågan: vem gagnas av en förändring.
I det här fallet ser jag självklarheter vid läggningen men ingenstans framhålls det att produkten skulle vara bättre över tiden.
Vidare säger ju godkännanden inte speciellt mycket. Det är väldigt svårt att sia om en produkts egenskaper över tiden utan att faktiskt testa den i verkligheten under lång tid.
Som ni hör är jag nog lätt konservativ men jag brukar alltid ställa mig frågan: vem gagnas av en förändring.
I det här fallet ser jag självklarheter vid läggningen men ingenstans framhålls det att produkten skulle vara bättre över tiden.
Redigerat:
Den är mycket hållbar mot rivning. ingen synlig spikning. Den främsta fördelen som jag ser det är tiden, du får ett tätt hus mycket fortare än med traditionell underlagspapp. Eftersom den är tunnare så är varje rulle både bredare och längre, vilket för dig innebär mindre skarvar som kan börja läka.
Låt oss säga att vi bortser från priset i den här diskussionen. Firman som lämnat offert på jobbet med T-Tak har ju uppenbarligen valt att offerera den produkten för att den medger vissa fördelar. Jag försöker bilda mig en uppfattning om produktens egenskaper innan jag förhör mig hos firman om motivering till att de vill använda T-Tak.
Jag har lagt både konventionell underlagspapp och motsvarande T-Tak. Jag tycker att T-Tak är en förbättring. Den känns rivstarkare än den vanliga, samtidigt som den är lättare att skära till. Framför allt är den ju väldigt mycket enklare att hantera, viktmässigt mycket lättare, större bredd så man behöver inte lägga så många våder, större längd på varje rulle, så det blir färre tvärskarvar, man kan klamra i stället för att spika. Nästa tak blir definitivt T-Tak för min del, i alla fall.
Nu är det väl lite "avgjort" redan men som alla andra säger så känns T-tak YAP super bra mkt bättre än traditionell takpapp, när jag la papp så fick jag slut på YAP super o la traditionell papp sista biten (jag hade det liggandes) vilket jag i efterhand ångrar lite.
Sen i grund och botten tycker jag det är ett väldigt konstigt sätt att se på det, "Varför ska man ändra på en produkt som fungerat bra i över hundra år", skulle man resonera så om allt skulle man inte komma långt.
Sen i grund och botten tycker jag det är ett väldigt konstigt sätt att se på det, "Varför ska man ändra på en produkt som fungerat bra i över hundra år", skulle man resonera så om allt skulle man inte komma långt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden