Hej, jag är rätt ny på att renovera, men hade nu tänkt lägga ett gipstak i mitt vardagsrum för att få bort det tak som är nu, då det är en massa skavanker av olika slag samt ojämnt tak.
Jag bor i en bostadsrätt med betongtak, och min plan var då att jag skulle köpa 45x45mm reglar sätta reglar var 60 cm tvärs över taket att fästa gipset i, då jag även vill sänka ner taket lite för att dölja kabeldragningar.

Mina frågor är då
1: Räcker det med att sätta träreglar var 60e cm (gipset är ju 120cm brett) så att varje gipsbit får 2 reglar som går åt ett håll? eller måste man bygga ett "rutnät" med reglar?

2: när det gäller att kapa till gipset, hur pass svårt är det att göra det snyggt med en vanlig sticksåg? Måste man ha dyra bänkar och grejjer eller går det bra utan?

Tacksam för svar!
MVH Tobias

Det finns mycket info här på forumet hur du ska göra, så prova att söka runt lite.

Men...

Sätt reglarna på 30 cm avstånd ( c/c 30 )
En gipskniv och en gammal fogsvans komer du långt på. Sticksåg dammar onödigt mycket, men funkar.
Skruva gipsskruven med max 15 cm avstånd från varandra!

Lycka till med taket!

Ola78
För att dölja kablar räcker det om du använder 28*70. Det brukar vara detta man använder i taket, då kan man utan problem dra elrör och kablar så de blir dolda. Sätts på c/c 300 mm som kimpo skrev. Då kan du dessutom använd 900 mm skivor som är betydligt lättare att hantera.

Är i samma situation och skulle också vilja sänka mitt betongtak för o få plats med lite spottar. Väggarna är håltegel och vill gärna dunka fast reglarna i taket istället. Sätter man fast reglarna med vinkeljärn? Går det att hyra en spikpistol som klarar av att skjuta upp i betong?
Gör man en ram runt rummet, dikt an mot väggen, och sedan fäster reglar cc30 ?

Huntonit bra alt som går snabbt sätta, färdigmålat, slipper spackla och styvar upp sig själv rätt bra om du tänkte sätta ramen i taket eller om taket är ojämnt.
Annars regelram runt hela rummet utmed väggarna, 28x70 räcker fint, glesa cc 30 för gipsen (om huntonit 28 alt 60 beroende längs el tvärs läckt) men korta ner första läckten med halva regelbredden så du får vid 28x70 cc 26,5 första läckt.

Ola78
Skjut dit reglarna med betongspik, finns spikpistol för detta att hyra.

Ola78 skrev:
Skjut dit reglarna med betongspik, finns spikpistol för detta att hyra.
Genom att använda vinkeljärn som håller ramen eller skjuta genom 70mm trä och in i betongen?

Ola78
Tänkte mer på att skjuta dem genom reglen direkt in i betongtaket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.