Hej,

Har en liten fråga till dem som vet. Håller just på att bygga hus och nu är stommen rest men taket sluttar lite konstigt, den har fått små ”vingar”. Istället för att den har samma lutning från taknock till takfot har den en ändrad lutning mot slutet (se den dåliga skissen nedan). Visst har hantverkarna satt kilar och allt men ska det verkligen vara så? Kommer inte det att vara svårt när man ska sätta takpannor?
 
  • Taket.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är för att takpannorna ska få samma vinkel hela vägen och då behöver man lyfta den sista plattan längst ned mot takfoten, därav denna konstruktion. Det går att göra på lite olika sätt men denna varianten är vanligt förekommande.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.