6 829 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Storlek på takreglar - tabeller?
Medlem
· Uppsala
· 120 inlägg
Jag har byggt altan utanför huset. Nu skall jag sätta ett tak över altanen. Taket kommer inte ha väggar utan enbart ett antal stolpar i ytterkant som bär upp taket, som fästes på husfasaden.
Avståndet mellan huset och de bärande stolparna är 4,5 meter.
Taket kommer bli 4 meter brett och det hålls upp av 5 stycken stolpar.
Så; vilken dimension skall jag har på takreglarna, räcker 195 mm, finns det en tabell man kan gå efter?
Tack på förhand!
Avståndet mellan huset och de bärande stolparna är 4,5 meter.
Taket kommer bli 4 meter brett och det hålls upp av 5 stycken stolpar.
Så; vilken dimension skall jag har på takreglarna, räcker 195 mm, finns det en tabell man kan gå efter?
Tack på förhand!
Medlem
· Uppsala
· 120 inlägg
Hittade denna mall;
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=209&contextPage=1465
Ser ut som om det handlar om 195 eller 220 lite beroende på lutning och cc mått.
Kanske de olika plasttaken tål olika mycket snö också?
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=209&contextPage=1465
Ser ut som om det handlar om 195 eller 220 lite beroende på lutning och cc mått.
Kanske de olika plasttaken tål olika mycket snö också?
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Nu vet jag inte riktigt hur du har läst tabellen, men det ser ut som du bor i Uppsala, vilket jag tror betyder snözon 2. Enl. tabellen så måste du då ha cc600, och max 4m spännvidd. Du kan då välja 45x195 eller 45x220 beroende på vilken hållfasthetsklass du köper.
Nu har du 4,5m spännvidd och har tydligen tänkt dig glesare mellan bjälkarna. Då får du nog titta på limträbalkar istället.
Nu har du 4,5m spännvidd och har tydligen tänkt dig glesare mellan bjälkarna. Då får du nog titta på limträbalkar istället.
Medlem
· Uppsala
· 120 inlägg
Mja, Spännvidden är visserligen nästan 450 cm, men jag kan lägga en rejäl balk över mina stolpar och sedan låta bjälkarna vila på denna. Då kan jag ha hur många bjälkar som helst.
Jag skulle då kunna köra 60 cc, i mitt fall då 8 stycken, som skulle ge knappa 60 cc.
Då kanske det fungerar med 220 regel?
Hur mäts hållfasthet - framgår det alltid när man köper regelvirke - vad är att föredra?
Jag skulle då kunna köra 60 cc, i mitt fall då 8 stycken, som skulle ge knappa 60 cc.
Då kanske det fungerar med 220 regel?
Hur mäts hållfasthet - framgår det alltid när man köper regelvirke - vad är att föredra?
Klicka här för att svara